Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Dvoudveřové MBX je dnes unikát: Dlažební kostka zachránila výpravu

Škoda 1000 MBX

Fotogalerie

10 fotografií

Když dával Ladislav Hrubý před dvaceti lety svou Škodu MBX dohromady, narážel na nedostatek informací. Dnes je prý situace lepší, ale zase už tento typ tak snadno nekoupíte.

(více v čísle 33/15)

Dvoudveřové embéčko byla velká vzácnost už ve své době. Mezi lety 1966 a 1969 se modelů 1000/1100 vyrobily jen dva a půl tisíce, z toho přes 1400 připadá na verzi s větším objemem motoru. Do dnešních dnů se jich dochovalo maximálně sto kusů.

Škoda 1000 MBX
Škoda 1000 MBX
Autor: Jiří Pekárek a archiv Ladislava Hrubého

Není tedy divu, že když Ladislav Hrubý ze Semil před dvaceti lety narazil na vrak modelu 1000 MBX z roku 1967, neváhal s jeho koupí ani chvilku. Předtím vystřídal několik kupátek 110 R, za život už jich ve svém vlastnictví napočítal neuvěřitelných dvanáct! Jenže unikátní dvoudveřový sedan byl o něčem úplně jiném – informací totiž tehdy našel jen poskrovnu, internet se jako zdroj použít nedal. Díky neznalosti prodávajících a neexistenci sběratelů specializovaných na československá auta se na druhou stranu dal tehdy model MBX pořídit velmi levně.

Ladislavu Hrubému mezitím prošly rukama další čtyři kousky, které prodal ke své smůle ještě v době, kdy byly téměř bezcenné. Ne tak červený exemplář na fotkách – z vraku pořízeného před 20 lety za třináct tisíc korun se vyloupl vůz, za který už mu nabízeli čtvrt milionu. Odmítl ale prodat. „Auto stále stoupá na ceně, byť jsou dneska hezčí a lépe zrenovované kousky,“ upozorňuje nás sám majitel na některá poškození vozu.

Okna bez sloupku jsou pro MBX typická. Bohužel jimi po čase do interiéru zatéká.
Okna bez sloupku jsou pro MBX typická. Bohužel jimi po čase do interiéru zatéká.
Autor: Jiří Pekárek a archiv Ladislava Hrubého

Škodovku dával do kupy sedm let. Když v roce 2007 vyrazil s dalšími sběrateli typu MBX do Holandska, přivezl si vůz vážně poškozený. „Srazil nás tam kamion a dva roky jsem s pojišťovnou řešil náhradu škody. Nabídli mi pak sice odškodnění dva a půl tisíce korun, jenže za to nekoupím ani blatník,“ ukazuje na šrám v zadní partii vozu. U dvoudveřového auta je totiž většina plechařiny unikátní a pochopitelně obtížně sehnatelná. Aby vůbec domů dojel, musel prý použít hever, dlažební kostku a kladivo. Narychlo ještě po návratu díl zavařil, přetmelil, olakoval a nechal tak dosud. Při bližším pohledu je patina dobře viditelná. Však vůz od renovace najezdil už třicet tisíc kilometrů. Pokud budete chtít na vlastní oči spatřit červenou Škodu 1000 MBX nebo další kousky Ladislava Hrubého, vyrazte do Muzea socialistických vozů ve Velkých Hamrech. Psali jsme o něm v čísle 29.

Kamion v Nizozemsku auto před osmi lety ošklivě pochroumal. Zadní blatník je unikátní a od běžného MB se liší.
Kamion v Nizozemsku auto před osmi lety ošklivě pochroumal. Zadní blatník je unikátní a od běžného MB se liší.
Autor: Jiří Pekárek a archiv Ladislava Hrubého

Vyletělo na ceně

Škoda 1000 MBX
Když přišel v roce 1966 podnik AZNP v Mladé Boleslavi s dvoudveřovým sedanem, lidé žasli. Ve třídě malých aut šlo o bombu, navíc zde byl poprvé použitý dvoukarburátorový motor, později známý ze soutěžních vozů. Objevil se následně i ve čtyřdveřových modelech MBG, zatímco dvoudveřové MBX se po čtyřech letech výroby v tichosti odporoučelo. Produkce efektivně tvarované dvoudveřové karoserie totiž byla velmi náročná. Čistá boční linie se spouštěcím středním sloupkem si navíc vybrala daň i na praktičnosti – jak říkají majitelé, do každé Škody MBX tak trochu teče. Pokud byste o vlastní „embéikso“ jevili zájem, připravte si minimálně čtvrt milionu korun.

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
33 / 2015Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851