Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

11. 12. 2015

120 let Škody Auto: Projížďka historií

1905: Prvním automobilem značky Laurin & Klement po jízdních kolech byla Voiturette A z roku 1905. Vyrobili jich jen 44 kusů. Originál stojí v muzeu, automobilka ale provozuje funkční repliku z roku 2010.

Fotogalerie

12 fotografií

Mladoboleslavská automobilka letos slaví 120 let od zahájení výroby. Na vlastní kůži jsme vyzkoušeli pár kousků, které odtamtud kdysi vyjely.

(více v čísle 47/15)

Pořád řadím přes zuby. Tato slova cedí kolega, když se mu pořád nedaří změnit stupeň v převodovce poválečné Škody 1101 z dvojky na trojku. A není sám. Ani přes občasnou účast na veteránských rallye v tomhle taky neexcelujeme. Ono totiž není snadné ovládat stará auta, jakmile do nich přesednete z moderních.

1905: Prvním automobilem značky Laurin & Klement po jízdních kolech byla Voiturette A z roku 1905. Vyrobili jich jen 44 kusů. Originál stojí v muzeu, automobilka ale provozuje funkční repliku z roku 2010.
1905: Prvním automobilem značky Laurin & Klement po jízdních kolech byla Voiturette A z roku 1905. Vyrobili jich jen 44 kusů. Originál stojí v muzeu, automobilka ale provozuje funkční repliku z roku 2010.
Autor: Škoda Auto

V plné nahotě to ukazuje, jak museli být staří šoféři šikovní. Dnes už totiž málokdo dokáže bryskně ovládat nesynchronizované skříně. Kdyby bylo potřeba k řízení auta nadále tolik šikovnosti, nepochybně by ubyla řada špatných motoristů. Kupodivu by jim asi nechyběl posilovač řízení, protože tehdejší uzoučké pneumatiky z tvrdé pryže neměly zdaleka takovou adhezi jako dnes. Navíc se jezdilo častěji po nezpevněných cestách.

1926: V roce 1925 vznikla ještě se značkou Laurin & Klement první série vozu 110. Po fúzi s fi rmou Škoda nesly v letech 1926 až 1929 oba znáčky.
1926: V roce 1925 vznikla ještě se značkou Laurin & Klement první série vozu 110. Po fúzi s fi rmou Škoda nesly v letech 1926 až 1929 oba znáčky.
Autor: Škoda Auto

Jak velký zlom přinesla do automobilismu 50. a 60. léta, ukázalo přesednutí do Octavie Combi z roku 1968 (teprve Škoda 1200 z roku 1952 měla ocelovou karoserii místo předchozí dřevěné s hliníkovými plechy). Až na drobnosti se totiž ovládá jako moderní vozidlo. Jakmile usedáme za volant kdysi hojně rozšířené tisícovky „embéčka“ (vyrobeno 443 tisíc kusů), nespatřujeme už citelné rozdíly proti dnešním autům. Ukazuje to, jak vůz předběhl dobu. Však měl nejmodernější motor své třídy a samonosnou karoserii. I na dnešní poměry normálně brzdí, zatáčí a řadí. Po usednutí do vzácné dvoudveřové specifi kace 1100 MBX dokonce shledáváme, že i výborně jede.

1968: Škoda Octavia Combi se představila v roce 1960 a hned se stala rodinným snem. Kvůli vyšší užitečné hmotnosti dostala vzadu příčné listové pero.
1968: Škoda Octavia Combi se představila v roce 1960 a hned se stala rodinným snem. Kvůli vyšší užitečné hmotnosti dostala vzadu příčné listové pero.
Autor: Škoda Auto

Díky zvětšenému objemu motoru a dvojitému karburátoru z modelu MBG by mohla pružnost závidět i mnohá dnešní miniauta. Divili jsme se, jak ochotně se sbírá odspodu, i když zrovna zdoláváme kopec. Díky tomu, že automobilka Škoda patří k nejstarším na světě, může na průřezu svou produkcí ilustrovat celou historii motorových vozidel. Ve sbírkách opečovává i provozuschopné exponáty, které jednou za čas provětrá. Jakmile tedy po okolí Mladé Boleslavi potkáte starý rapid, octavii nebo embéčko, s velkou pravděpodobností jde o exponáty z depozitáře muzea fabriky.

1976: Škoda 130 RS měla sice karoserii z produkčního „erka“, ale vnější části dveří a střecha byly hliníkové, blatníky a zadní kapota z laminátu. Vyrobili 200 kusů v letech 1975 až 1980.
1976: Škoda 130 RS měla sice karoserii z produkčního „erka“, ale vnější části dveří a střecha byly hliníkové, blatníky a zadní kapota z laminátu. Vyrobili 200 kusů v letech 1975 až 1980.
Autor: Škoda Auto

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
47 / 2015Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte Sadu seker Avenberg!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851