120 let Škody Auto: Projížďka historií
Mladoboleslavská automobilka letos slaví 120 let od zahájení výroby. Na vlastní kůži jsme vyzkoušeli pár kousků, které odtamtud kdysi vyjely.
(více v čísle 47/15)Pořád řadím přes zuby. Tato slova cedí kolega, když se mu pořád nedaří změnit stupeň v převodovce poválečné Škody 1101 z dvojky na trojku. A není sám. Ani přes občasnou účast na veteránských rallye v tomhle taky neexcelujeme. Ono totiž není snadné ovládat stará auta, jakmile do nich přesednete z moderních.
V plné nahotě to ukazuje, jak museli být staří šoféři šikovní. Dnes už totiž málokdo dokáže bryskně ovládat nesynchronizované skříně. Kdyby bylo potřeba k řízení auta nadále tolik šikovnosti, nepochybně by ubyla řada špatných motoristů. Kupodivu by jim asi nechyběl posilovač řízení, protože tehdejší uzoučké pneumatiky z tvrdé pryže neměly zdaleka takovou adhezi jako dnes. Navíc se jezdilo častěji po nezpevněných cestách.
Jak velký zlom přinesla do automobilismu 50. a 60. léta, ukázalo přesednutí do Octavie Combi z roku 1968 (teprve Škoda 1200 z roku 1952 měla ocelovou karoserii místo předchozí dřevěné s hliníkovými plechy). Až na drobnosti se totiž ovládá jako moderní vozidlo. Jakmile usedáme za volant kdysi hojně rozšířené tisícovky „embéčka“ (vyrobeno 443 tisíc kusů), nespatřujeme už citelné rozdíly proti dnešním autům. Ukazuje to, jak vůz předběhl dobu. Však měl nejmodernější motor své třídy a samonosnou karoserii. I na dnešní poměry normálně brzdí, zatáčí a řadí. Po usednutí do vzácné dvoudveřové specifi kace 1100 MBX dokonce shledáváme, že i výborně jede.
Díky zvětšenému objemu motoru a dvojitému karburátoru z modelu MBG by mohla pružnost závidět i mnohá dnešní miniauta. Divili jsme se, jak ochotně se sbírá odspodu, i když zrovna zdoláváme kopec. Díky tomu, že automobilka Škoda patří k nejstarším na světě, může na průřezu svou produkcí ilustrovat celou historii motorových vozidel. Ve sbírkách opečovává i provozuschopné exponáty, které jednou za čas provětrá. Jakmile tedy po okolí Mladé Boleslavi potkáte starý rapid, octavii nebo embéčko, s velkou pravděpodobností jde o exponáty z depozitáře muzea fabriky.