Výstava velorexů: Invalidé coby záminka
Věděli jste, že tříkolový velorex původně neměl sloužit jen invalidům? A že na jeho základě vznikl i čtyřkolový pickup nebo maličký sporťák? Vše uvidíte až do září v Národním technickém muzeu.
(více v čísle 18/16)Snad máloco včetně trabantu si vysloužilo tolik hanlivých pojmenování jako velorex. „Splašené trubky“ nebo „prchající stan“ byly přitom skvěle vymyšlené a postavené ze snadno dostupných surovin. „Podívali jsme se na ně společně s Velorex klubem v Autoklubu ČR vážněji,“ uvádí nás Arnošt Nezmeškal, ředitel muzea dopravy Národního technického muzea, kde lze spatřit až do 25. září zajímavou expozici. Kromě velorexu v nedbalkách a jeho vývojové řady uvidíte třeba nákladní čtyřkolku s díly ze skútru ČZ 175 a se vzhledem Fiatu 500. Nebo jedovatě zelený sporťáček Hoba postavený maketářem Františkem Honsem z Bakova nad Jizerou.
Nezasvěcení přitom ani netuší, že za rozšířením populárního vozítka pro Invalidé coby záminka invalidy stojí malá lest. V poválečné době zavírání automobilových továren totiž jeho tvůrci, bratři Stránští, neměli šanci dostat licenci na výrobu dalšího vozidla. Proto vymysleli berličku v podobě zdůvodnění speciálním vozítkem pro invalidy – však měli doma hendikepovaného otce bez nohy. Myšlenku trubkové tříkolky s motocyklovým motorem tím obhájili a výroba mohla začít. Jenže když se slibně rozeběhla, přišel únor 1948, který svobodné podnikání zastavil. Znárodnění předešlo začlenění do královéhradeckého Velodružstva. A jak uvádí v poutavém komentáři k výstavě předseda českého Velorex klubu v AČR Ladislav Šustr, dokázal kolem sebe mladší z bratrů Mojmír po přesunutí do větších prostor v Solnici seskupit zajímavou partu lidí – na dílně pracovali kádrově Velorexy v NTM nepopulární bývalí ředitelé či majitelé podniků, přes účetního švýcarské fi rmy až třeba po obchodníka s vepři.
Jenže do slibně nastartovaného vývoje zasáhla tragédie – v lednu 1954 se za volantem velorexu na zledovatělé vozovce zabil starší František. Mojmír postupně ztratil v podniku vliv a v roce 1955 byl dokonce vyloučen z družstva, kde během dvaceti let (1951 až 1971) vzniklo přes patnáct tisíc vozítek. Nápady mu ale nechyběly nadále. Mezi jeho díla patří laminátové vozítko „Superlaminát 350“, kapotáž na motorku Jawa nebo přestavba auta¨ na škodovky na ruční ovládání. Mimo jiné vymyslel bezpečnostní ventilky známých nafukovacích výrobků Fatra Napajedla. Ale to už je jiná historie.
Jestliže fandíte dobrým nápadům, vyrazte na pražskou Letnou do Národního technického muzea. Pokud zrovna netleskáte velorexům, tak tam aspoň užasnete, jak dokázali dovnitř dostat lokomotivu i s uhlákem a kolejemi. My už to víme...
Velorexy v NTM
Kde? Národní technické muzeum, Kostelní 42, Praha 7
Kdy? Do 25. září v úterý až pátky od 9 do 17.30 hod., v sobotu, neděli a svátky od 10 do 18 hod.
Za kolik? Plné vstupné 190 Kč, snížené 90 Kč, rodinné 420 Kč, fotografování 100 Kč