Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Velká cena Austrálie F1: Neproklínejte

Rosberg dokázal, že by měl patřit k favoritům na titul mistra světa

Fotogalerie

6 fotografií

V australském Melbourne vyhrál první podnik letošního mistrovství světa formule 1 Nico Rosberg na stříbrném voze Mercedes. Může suverenita německého týmu pokračovat i v dalších závodech?

(více v čísle 13/14)

Po šestnácti letech se do F1 vrátily turbomotory. Podle nových technických předpisů pohánějí aktuální monoposty formule 1 přeplňované agregáty o objemu 1600 cm3.

Motorové hospodářství

Jejich návrat je součástí nové etapy závodů F1. Motory jsou totiž podporovány systémy, které používají k pohonu agregátů energii získanou při brzdění i odpadní z práce turbomotorů.

Bottas (Williams) měl velké štěstí, že při nárazu do zdi nepoškodil zavěšení kola a mohl závod dokončit
Bottas (Williams) měl velké štěstí, že při nárazu do zdi nepoškodil zavěšení kola a mohl závod dokončit
Autor: Jiří Křenek

Současné závodní speciály mají omezenou spotřebu 100 kilogramů benzinu na závod při průtoku 100 kg na hodinu provozu . Jinými slovy mechanismy dnešních vozů F1 musí být natolik propracované, aby si s pomocí dodatečné výroby odpadní energie získaly energii na jízdu během závodu. V celkovém součtu se jedná o systémy, které budou v průběhu sezony vyvíjeny, podrobovány kritice a jejich přednosti i slabiny budou ovlivňovat letošní světový šampionát. Rozhodně však už neuslyšíme tradiční divoký zvuk závodního motoru ve vysokých otáčkách.

Na druhou stranu před osmi lety jsme ve slavném závodě 24 hodin Le Mans proklínali první turbomotory, které spíše hvízdaly, než burácely. Dnes je průběh čtyřiadvacetihodinovky postaven především na vozech s dieselovými agregáty a hybridními technologiemi…

Velká cena Austrálie F1
Velká cena Austrálie F1
Autor: Jiří Křenek

Na vině byly brzdy

Z úvodního závodu letošního mistrovství světa formule 1 uběhlo deset sekund, kdy se caterham řízený Kamujem Kobajašim zabořil při brzdění v první zatáčce pod zadní část monopostu Williams, který řídil Felipe Massa. Japonec zablokoval obě kola, ale nebylo to nic platné. Kobajaši se Massovi po závodě omluvil. „Z dat to vypadalo na závadu brzdového systému. To samozřejmě znamená, že jsem s tím kontaktem moc nadělat nemohl,“ uvedl Japonec.

Velká cena Austrálie F1
Velká cena Austrálie F1
Autor: Jiří Křenek

Tým Caterham později potvrdil, že příčinou nehody nebylo selhání jezdce, jak se původně zdálo, ale techniky. Zadní brzdy totiž nefungovaly a pilot neměl možnost zabrzdit včas. Ve světle tohoto vysvětlení se komisaři rozhodli neudělovat trest.

Williams nahoru, Lotus dolů

Napínavé události pokračovaly. Již ve třetím kole odstoupil nejrychlejší z kvalifi kace Lewis Hamilton (Mercedes) a hned po dalším okruhu zamířil do boxů obhájce titulu Sebastian Vettel (Red Bull).

Tradiční foto jezdců před prvním závodem sezony. V první řadě sedí (zleva): Hamilton, Rosberg, Alonso, Räikkönen, Vettel, Ricciardo, Button a Magnussen. Prostředí řada (zleva): Massa, Bottas, Sutil, Gutiérrez, Hülkenberg, Perez, Grosjean a Maldonado. V zadní řadě stojí (zleva): Chilton, Bianchi, Kobajaši, Ericsson, Vergne a Kvjat.
Tradiční foto jezdců před prvním závodem sezony. V první řadě sedí (zleva): Hamilton, Rosberg, Alonso, Räikkönen, Vettel, Ricciardo, Button a Magnussen. Prostředí řada (zleva): Massa, Bottas, Sutil, Gutiérrez, Hülkenberg, Perez, Grosjean a Maldonado. V zadní řadě stojí (zleva): Chilton, Bianchi, Kobajaši, Ericsson, Vergne a Kvjat.
Autor: Jiří Křenek

Předsezonní prognózy o dobré výkonnosti monopostů stáje Williams nemohl potvrdit po kolizi na startu Massa, skvěle si však počínal jeho týmový kolega Fin Valtteri Bottas.

Po startu z patnáctého místa byl v osmém kole šestý, ale v desátém „políbil“ pravým zadním kolem zeď. Po návštěvě boxů a výměně pneumatik odjížděl šestnáctý a v cíli byl nakonec klasifikován jako šestý. Po vyloučení Ricciarda bral dokonce páté místo. Williams tak získal za jediný závod více bodů než za celý loňský rok.

Vettel nemůže pochopit, v čem je problém a proč jeho vůz nefungoval
Vettel nemůže pochopit, v čem je problém a proč jeho vůz nefungoval
Autor: Jiří Křenek

Na opačném pólu se objevil Lotus (v roce 2013 v hodnocení týmů čtvrtý). S motory Renault jezdí od sezony 2011, během ní ve dvou závodech (Velká Británie a Maďarsko) nedojel ani jeden z vozů. Stejná situace se opakovala až letos v Melbourne, kde tým doplatil na to, že postavil automobily na sezonu pozdě a musel vynechat první testy. „Čekal jsem, že po předchozích problémech odjedeme patnáct až dvacet okruhů, ale vydržel jsem až do pětačtyřicátého kola. S výhledem na další vývoj sezony byl průběh závodu pozitivní,“ prohlásil odhodlaně jeden z jezdců Romain Grosjean.

Co bude dál?

První závod sezony s novými motory a technickými pravidly možná nenadchl. Někomu chybělo více dramatických předjetí, jiným zase vadil tichý zvuk motorů, dalším třeba to, jak může být průběh šampionátu nepředvídatelný.

Po úvodním podniku počkejme s ukvapenými závěry. Nyní nás čekají dva víkendy po sobě závody v Malajsii a Bahrajnu. Následně se F1 podívá do Číny a pátým závodem 11. května se děním v Barceloně přesune mistrovství světa na evropský kontinent. A tam už třeba budeme moudřejší.

Výsledky a další informace najdete v tištěném vydání SM 13/2014.

Velká cena Austrálie F1
Velká cena Austrálie F1
Autor: Jiří Křenek

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
13 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte ZAHRADNICKÝ SET STARKHOF!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1293 Kč
  • Ušetříte!
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851