Velká cena Austrálie F1: Neproklínejte
V australském Melbourne vyhrál první podnik letošního mistrovství světa formule 1 Nico Rosberg na stříbrném voze Mercedes. Může suverenita německého týmu pokračovat i v dalších závodech?
(více v čísle 13/14)Po šestnácti letech se do F1 vrátily turbomotory. Podle nových technických předpisů pohánějí aktuální monoposty formule 1 přeplňované agregáty o objemu 1600 cm3.
Motorové hospodářství
Jejich návrat je součástí nové etapy závodů F1. Motory jsou totiž podporovány systémy, které používají k pohonu agregátů energii získanou při brzdění i odpadní z práce turbomotorů.
Současné závodní speciály mají omezenou spotřebu 100 kilogramů benzinu na závod při průtoku 100 kg na hodinu provozu . Jinými slovy mechanismy dnešních vozů F1 musí být natolik propracované, aby si s pomocí dodatečné výroby odpadní energie získaly energii na jízdu během závodu. V celkovém součtu se jedná o systémy, které budou v průběhu sezony vyvíjeny, podrobovány kritice a jejich přednosti i slabiny budou ovlivňovat letošní světový šampionát. Rozhodně však už neuslyšíme tradiční divoký zvuk závodního motoru ve vysokých otáčkách.
Na druhou stranu před osmi lety jsme ve slavném závodě 24 hodin Le Mans proklínali první turbomotory, které spíše hvízdaly, než burácely. Dnes je průběh čtyřiadvacetihodinovky postaven především na vozech s dieselovými agregáty a hybridními technologiemi…
Na vině byly brzdy
Z úvodního závodu letošního mistrovství světa formule 1 uběhlo deset sekund, kdy se caterham řízený Kamujem Kobajašim zabořil při brzdění v první zatáčce pod zadní část monopostu Williams, který řídil Felipe Massa. Japonec zablokoval obě kola, ale nebylo to nic platné. Kobajaši se Massovi po závodě omluvil. „Z dat to vypadalo na závadu brzdového systému. To samozřejmě znamená, že jsem s tím kontaktem moc nadělat nemohl,“ uvedl Japonec.
Tým Caterham později potvrdil, že příčinou nehody nebylo selhání jezdce, jak se původně zdálo, ale techniky. Zadní brzdy totiž nefungovaly a pilot neměl možnost zabrzdit včas. Ve světle tohoto vysvětlení se komisaři rozhodli neudělovat trest.
Williams nahoru, Lotus dolů
Napínavé události pokračovaly. Již ve třetím kole odstoupil nejrychlejší z kvalifi kace Lewis Hamilton (Mercedes) a hned po dalším okruhu zamířil do boxů obhájce titulu Sebastian Vettel (Red Bull).
Předsezonní prognózy o dobré výkonnosti monopostů stáje Williams nemohl potvrdit po kolizi na startu Massa, skvěle si však počínal jeho týmový kolega Fin Valtteri Bottas.
Po startu z patnáctého místa byl v osmém kole šestý, ale v desátém „políbil“ pravým zadním kolem zeď. Po návštěvě boxů a výměně pneumatik odjížděl šestnáctý a v cíli byl nakonec klasifikován jako šestý. Po vyloučení Ricciarda bral dokonce páté místo. Williams tak získal za jediný závod více bodů než za celý loňský rok.
Na opačném pólu se objevil Lotus (v roce 2013 v hodnocení týmů čtvrtý). S motory Renault jezdí od sezony 2011, během ní ve dvou závodech (Velká Británie a Maďarsko) nedojel ani jeden z vozů. Stejná situace se opakovala až letos v Melbourne, kde tým doplatil na to, že postavil automobily na sezonu pozdě a musel vynechat první testy. „Čekal jsem, že po předchozích problémech odjedeme patnáct až dvacet okruhů, ale vydržel jsem až do pětačtyřicátého kola. S výhledem na další vývoj sezony byl průběh závodu pozitivní,“ prohlásil odhodlaně jeden z jezdců Romain Grosjean.
Co bude dál?
První závod sezony s novými motory a technickými pravidly možná nenadchl. Někomu chybělo více dramatických předjetí, jiným zase vadil tichý zvuk motorů, dalším třeba to, jak může být průběh šampionátu nepředvídatelný.
Po úvodním podniku počkejme s ukvapenými závěry. Nyní nás čekají dva víkendy po sobě závody v Malajsii a Bahrajnu. Následně se F1 podívá do Číny a pátým závodem 11. května se děním v Barceloně přesune mistrovství světa na evropský kontinent. A tam už třeba budeme moudřejší.
Výsledky a další informace najdete v tištěném vydání SM 13/2014.