Kia pro_cee´d 1.6 T-GDI GT Plus: Oba palce nahoru! | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

27. 8. 2013

Kia pro_cee´d 1.6 T-GDI GT Plus: Oba palce nahoru!

Kia pro_cee´d 1.6 T-GDI GT Plus

Fotogalerie

15 fotografií

Že se první pokus o vlastní „GTI“ povede Kie tak dobře, čekal asi málokdo. Novinka s označením GT zanechala velmi silný dojem.

(více v čísle 34/13)

Kiu rozhodně nepodceňujeme, cee´d si v nižší střední třídě vybudoval dobré jméno a aktuální pro_cee´d už ve verzi s atmosférickou šestnáctistovkou GDI naznačil, že by tehdy ještě připravované GT nemuselo zůstat jen u rychlého vzhledu. Nezůstalo.

Rychle za volant!

Nejprve bychom se měli zastavit u vzhledu karoserie a sportovních změn v interiéru, stylovou rozborku si však tentokrát necháme až na závěr. My vám totiž hned zkraje musíme říct, jak dobře Kia pro_cee´d GT jezdí.

A za vším nehledejme jen motor. Ten je samozřejmě se 150 kW prvotním činitelem, pro_cee´d GT se však nedá zobecnit jen na těch dvě stě koní.

Nejdřív ale k nim. Přeplňování logicky předznamenává charakter motoru, kde se kompletní příděl newtonmetrů představuje už kolem 1700 otáček. Pro poctivý zátah tak rozhodně nemusíte spěchat k výšinám, stačí kdykoliv sešlápnout plyn. Reakce je přitom okamžitá, žádná prodleva řidiče nepotrápí. Šestnáctistovka se pokaždé hned napne a s distribucí točivého momentu rozhodně „zagorku“ nedělá.

Občas ale není od věci zjistit, co se nachází od čtyř tisíc otáček výš. Z pohledu dynamiky se další výrazná gradace sice nedostavuje, pronikavější zvuk však rychlejší atmosféru navodí spolehlivě. Po takové vysokootáčkové exkurzi by však motor mohl z těchto sfér ochotněji padat.

Po ubrání plynu se ručka otáčkoměru směrem dolů jen tak plazí. Udělat dojem efektním meziplynem v podstatě nejde.

Spotřeba závisí na tom, do jaké míry hodláte písmenkům GT dávat opravdový význam. Jestliže budete častěji apelovat na jejich sportovnější vyznění, pod deset litrů to nevidíme. GT jako cestovnější a klidnější zkratka posune průměr níž, k hodnotám kolem 8,5 litru.

Bez berličky

U pětidveřového cee´du a kombíku je pro jízdní projev určující hlavně rozměr kol a zdravý rozum zákazníka, který si panoramatickou střechou nehodlá prznit tuhost karoserie. Takový cee´d na šestnáctipalcových kolech umí být velice příjemným vozem. A pro_cee´d s malými třetími dveřmi a vysoko posazeným horním okrajem zadního nárazníku dokázal karoserii ještě více zpevnit.

I tak jsme byli překvapeni, jak málo se osmnáctipalcové ráfky opírají do karoserie. Nebýt šťouchnutí do řízení při už hodně hulvátském přejezdu zpomalovacího prahu, byl by podvozek k ranám od ostrých nerovností vzácně hluchý. Nastavení je sice tužší než u ostatních cee´dů, celek však působí bytelně a s rezervou dostatečně komfortně i pro každodenní provoz.

Vybaven je však i pro víkendový, kde ze všeho nejvíc záleží na tzv. „sranda“ faktoru. V tomto směru nás pro_cee´d GT zaskočil zřejmě nejvíc. Na podvozku se totiž kromě přituhnutí odpružení nic „hothatchového“ neudálo, dokonce ani čím dál populárnější pseudošpéru realizovanou přibrzďováním vnitřního kola u Kie nepoužili. A stejně nás GT bavilo!

Dokonce bychom řekli, že právě proto. Ovládání pro_cee´du GT je tím pádem takové řekli bychom starosvětské. Zkrátka muž a stroj. Stabilizace dává řidiči až netušenou volnost – když na to přijde, předvede GT přetáčivý smyk. To už se tedy pohybujeme lehce za hranou, deaktivované ESC nás však stále nechává být. Za tento volnomyšlenkářský přístup poklona!

Kde jinde bychom si měli užít alespoň náznak neposlušnosti a okusit zdravé a stále bezpečné manévry na mezi adheze než u zkratek GT, GTI, RS nebo OPC? V poslední době se však jejich počet zmenšuje.

GT však k těm záživným jednoznačně řadíme. Také proto, jak se dá s pro_ cee´dem v zatáčkách pod plynem krásně pracovat. Přední kola neovlivňují zásahy elektroniky, ale řidičova schopnost v pravý čas ubrat, nebo přidat. Průjezdy s přibrzděným vnitřním kolem jsou na první svezení efektní, pro nás je to ale diskutabilní polovičatá náhražka. Ne vždy se totiž hodí, aby jedno kolo v zatáčce brzdilo… Tomuto systému navíc velice chutnají destičky a po delší zatáčkovité pasáži brzdy rychle vadnou. Kiu pro_cee´d GT zkrátka postaru pustíte, nebo přitáhnete. A když rychlost v oblouku přepísknete, budete muset dávat rychle kontra volantem. Krása!

V podobných situacích bychom možná dali přednost poddajnějšímu řízení. Posilovač totiž s postupem rychlosti znatelně přituhuje, což je u verze s označením GT určitě očekávatelné, my bychom však přece jen na účinku přidali. Takto je nutné při korekcích vyvíjet víc síly a i fyzicky mimořádně disponovaného redaktora začínaly občas bolet ruce.

Z řazení ovšem nikdy. Šestistupňový manuál funguje lehce, dráhy by přesto mohly být definovány o něco přesněji.

Krasavec!

Hodnocení designu jsme nechali na konec nejen kvůli podle nás podstatnějším disciplínám, ale také pro jeho stručnost. Kia pro_cee´d GT vypadá jednoduše úžasně! Stále však vkusně, tuningového kýče se automobilka naštěstí vystříhala. O vzhledovou jedinečnost v rámci řady se stará hlavně čtveřice LED diod na každé straně předního nárazníku. Vlastně jednoduchý, ale spolehlivě odlišující znak verze GT.

Nejrychlejší ze všech cee´dů se s trojicí dveří prodává od 539 980 Kč, testovaná specifikace GT Plus s bohatší výbavou je o čtyřicet tisíc dražší. Na chlup stejné ceny platí i pro pětidveřovou variantu. A jak vidno z cenového porovnání s nejbližšími konkurenty, částky jsou to skoro až skromné. Samotný cee´d GT se však rozhodně může naparovat!

Technické údaje

MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ
Přeplňovaný zážehový čtyřválec. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Pohon předních kol. Šestistupňová manuální převodovka. Zdvihový objem 1591 cm3. Výkon 150 kW při 6000 ot./min, točivý moment 265 N.m při 1750-4500
ot./min. Nejvyšší rychlost 230 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,7 s. Spotřeba město/mimo město 9,7/6,1 l/100 km. Emise CO2 171 g/km.
Kombinovaná spotřeba 7,4 l/100 km
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor náprav 2650 mm. Délka x šířka x výška 4310 x 1780 x 1430 mm. Provozní/užitečná hmotnost 1359/491 kg. Objem palivové nádrže 53 l. Pneu a kola 225/40 R18. Objem kufru 380/1225 l

ZÁRUKY A CENY
Celková záruka 7 let/150 000 km, na lak 5 let/150 000 km, 12 let na neprorezavění karoserie. Cena testovaného provedení 631 980 Kč (navigace 38 000 Kč, metalíza 14 000 Kč).
Základní cena 579 980 Kč
KONKURENTI
Ford Focus ST 2.0 EcoBoost/184 kW 5dv. 659 990 Kč
Opel Astra GTC OPC 2.0 Turbo/206 kW 633 900 Kč*
Renault Mégane R.S. 2.0 16V/195 kW 760 900 Kč
VW Golf GTI 2.0 TSI/162 kW 613 900 Kč
* Akční cena
HODNOCENÍ
Atraktivní design
Hravý podvozek
Příznivá cena
Dostatečně výkonný motor
Občas zadrhávající řazení

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
34 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851