Renault Mégane Grandtour GT: Modrý útok do zatáček
Renault si nasadil kukačku do vlastního hnízda. Po týdnu s Méganem GT se ptáme: proč sahat po R.S. o 230 000 Kč dražším?
Facelifty aut se většinou týkají retuší vzhledu. Renault na to šel s modernizací Méganu GT zevnitř.
Z nabídky úplně zmizel diesel 2.0 dCi/118 kW. Poroučel se i benzinový sourozenec se 132 kW. Jeho pozici pod kapotou převzal přeplňovaný dvoulitr vyladěný na 162 kW – tedy jen o 33 kW slabší než ten v Méganu R.S.
Upřímně, chybějících 17 % výkonu renaultího ďábla skoro nepoznáte, a přitom místo 760 900 Kč zaplatíte 530 900 Kč – a ještě dostanete místo třídveřového auta kombík. Že má tohle spojení u Čechů úspěch, ukázala už Octavia Combi RS.
I mégane udělal z delší verze výhodu: kombík nepřišel o nic na stabilitě, delší rozvor (2703 mm proti 2640 u R.S.) vrací autu těžší záď. Jen škoda, že na rozdíl od R.S. nejde u GT zcela vypnout stabilizační systém.
Dovádět se dá totiž s GT navzdory jednodušší přední nápravě skoro stejně: motor má už v nízkých otáčkách síly na rozdávání, při vytáčení prodává potenciál příjemnou gradací, přitom po nějaké turbodíře ani stopy.
Když k tomu připojíme špičkově naladěný podvozek, skvěle fungující převodovku s přesným a krátkým řazením, tuhou spojku a poctivý sportovní zvuk, nevidíme moc překážek, proč nespustit útok do zatáček. Vlastně jen jednu – řízení. Je sice ostré, ale přece jen se stopou renaultí bolesti: vůlí kolem středové polohy.
Podtrženo: nevidíme důvod, proč připlácet 230 000 Kč za jen o málo silnější a hravější, leč v praktickém pojetí výrazně pokulhávající Mégane R.S. Kombík GT je výhodnější volba!
Technické údaje
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ
Přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec uložený vpředu napříč. Zdvihový objem 1998 cm³. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Výkon 162 kW při 5500 ot./min, točivý moment 340 N.m při 2400 ot./ min. Pohon předních kol. Manuální šestistupňová převodovka. Nejvyšší rychlost 240 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,6 s. Emise CO2 169 g/km. Spotřeba město/mimo město 9,6/6,0 l/100 km.
Kombinovaná spotřeba 7,3 l/100 km
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor náprav 2703 mm. Délka x šířka x výška 4567 x 1804 x 1507 mm. Provozní/užitečná hmotnost 1463/420 kg. Objem palivové nádrže 60 l. Pneu 225/40 R18.
Objem kufru 486/1595 l
ZÁRUKY A CENY
Celková záruka 5 let nebo 100 000 km a 12 let na neprorezavění karoserie. Cena testovaného vozu 623 600 Kč (speciální metalíza 19 000 Kč, navigační
a komunikační systém 15 500 Kč atd.).
Základní cena 530 900 Kč
KONKURENTI
Ford Focus 2.0 Ecoboost/184 kW ST 689 990 Kč
Škoda Octavia Combi 2.0 TSI/162 kW RS 654 900 Kč
Volvo V60 T5/177 kW Base 1 048 000 Kč
TESTOVALI JSME
Renault Mégane RS SM 2/2013
HODNOCENÍ
+ Silný motor s gradací výkonu
+ Výborný podvozek
+ Přesné řazení a tuhá spojka
+ Skvělá cena
- Řízení by mohlo být přesnější
- ESP nejde vypnout jako u R.S.
- Po sklopení sedadel vzniká schod