Subaru Outback 2.0D CVT Executive: Samodiesel | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

20. 10. 2013

Subaru Outback 2.0D CVT Executive: Samodiesel

Kvůli automatu řeší Subaru čtyřkolku AWD připojitelným pohonem s elektronicky ovládanou lamelovou spojkou. S manuálem se o něj stará mezinápravový diferenciál. Poznáte to jen při terénních rozjezdech do kopce, který elektronika dávkuje pozvolně. Jinak je ale auto v terénu doma: stačí se podívat na světlou výšku – outback jí překonává většinu SUV.

Fotogalerie

9 fotografií

Pohon všech kol, naftový boxer a k tomu bezestupňový automat –Subaru upeklo pro svůj outback nevšední technickou kombinaci.

(více v čísle 42/13)

Převodovky CVT – tedy takové, co neřadí, neb poměry mění plynule – a naftový motor? Tu a tam na ně narazíme, ale aby k téhle symbióze přidala automobilka i pohon všech kol? O tuhle novotu se letos postaralo Subaru při faceliftu outbacku.

Kvůli automatu řeší Subaru čtyřkolku AWD připojitelným pohonem s elektronicky ovládanou lamelovou spojkou. S manuálem se o něj stará mezinápravový diferenciál. Poznáte to jen při terénních rozjezdech do kopce, který elektronika dávkuje pozvolně. Jinak je ale auto v terénu doma: stačí se podívat na světlou výšku – outback jí překonává většinu SUV.
Autor: Jiří Káš

Muselo kvůli tomu převodovku, jinak shodnou s lineartronikem v benzinové verzi, dost upravit: má jiný měnič točivého momentu, řetěz kvůli vyhlazení vibrací dieselu zase zkrácenou rozteč. Subaru zkrátilo i stálý převodový poměr, změnilo rozsah převodů a zvětšilo přemosťovací spojku.

Tohle všechno nejenže krásně funguje v praxi, ale pro někoho až nečekaně boduje i (ne)hlukem: turbodiesel je tišší než benzinový outback!

Subaru Outback 2.0D CVT Executive
Autor: Jiří Káš

Týden bez nutnosti řadit v nás zanechal hodně pozitivních dojmů: předně nás potěšilo, že vůz má opravdu odpich. Na křižovatce by málokdo tipoval, že naše auto rozjíždí automat. K tomu ve městě drží otáčky níž než manuál. Nikde ani náznak turbodíry. A to podřazování! Rychle, hladce, suverénně – v tomto směru se podle nás nemůže lineartroniku rovnat žádná dvouspojková převodovka ani klasický automat.

Spotřeba je proti manuálu jen o čtyři deci vyšší: výrobce slibuje 6,3 litru v kombinaci, my jsme jezdili s přehledem pod sedm, a to i svižně po dálnici.

Vznětový 2.0
Autor: Jiří Káš

Jak to funguje

Konstruktéři uzpůsobili převodovku Lineartronic (CVT) pro vyšší točivý moment produkovaný dieselovým motorem. Při normální jízdě v režimu „D“ se chová jako běžná bezestupňová převodovka. Po silném sešlápnutí plynového pedálu (chcete víc než 65 % výkonu motoru) se automaticky přepne do režimu řazení takzvaně virtuálních stupňů. Ty jsou pevné, aby akcelerace probíhala obdobně jako u běžných automatických převodovek. Podřazování naopak zajišťuje nižší převodový poměr kvůli účinnému brzdění motorem.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
42 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851