Subaru Outback 2.0D CVT Executive: Samodiesel
Pohon všech kol, naftový boxer a k tomu bezestupňový automat –Subaru upeklo pro svůj outback nevšední technickou kombinaci.
(více v čísle 42/13)Převodovky CVT – tedy takové, co neřadí, neb poměry mění plynule – a naftový motor? Tu a tam na ně narazíme, ale aby k téhle symbióze přidala automobilka i pohon všech kol? O tuhle novotu se letos postaralo Subaru při faceliftu outbacku.
Muselo kvůli tomu převodovku, jinak shodnou s lineartronikem v benzinové verzi, dost upravit: má jiný měnič točivého momentu, řetěz kvůli vyhlazení vibrací dieselu zase zkrácenou rozteč. Subaru zkrátilo i stálý převodový poměr, změnilo rozsah převodů a zvětšilo přemosťovací spojku.
Tohle všechno nejenže krásně funguje v praxi, ale pro někoho až nečekaně boduje i (ne)hlukem: turbodiesel je tišší než benzinový outback!
Týden bez nutnosti řadit v nás zanechal hodně pozitivních dojmů: předně nás potěšilo, že vůz má opravdu odpich. Na křižovatce by málokdo tipoval, že naše auto rozjíždí automat. K tomu ve městě drží otáčky níž než manuál. Nikde ani náznak turbodíry. A to podřazování! Rychle, hladce, suverénně – v tomto směru se podle nás nemůže lineartroniku rovnat žádná dvouspojková převodovka ani klasický automat.
Spotřeba je proti manuálu jen o čtyři deci vyšší: výrobce slibuje 6,3 litru v kombinaci, my jsme jezdili s přehledem pod sedm, a to i svižně po dálnici.