Nový Hyundai i10: Roste do krásy | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

30. 10. 2013

Nový Hyundai i10: Roste do krásy

Hyundai i10

Fotogalerie

13 fotografií

Před patnácti lety byly minihyundaie spíš ošklivými kačátky, nový i10 ale patří k ozdobám nejnižšího segmentu. Jak jezdí, jsme zjišťovali na Sardinii.

(více v čísle 43/13)

Nová generace nejmenšího hyundaie se nechce spokojit s úlohou „toho nejlevnějšího“. Svou roli bere vážně a dospěláckými manýry zdařile maskuje příslušnost k segmentu A. Příklad? Na rozdíl od trojčat – kolínských (Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo) i těch bratislavských (Škoda Citigo/ Seat Mii/VW Up!) – v nové i10 nenajdeme odkryté plechy ani jiné okaté ekonomické ústupky typu výklopná zadní okénka nebo stahování okna spolujezdce tlačítkem pouze na jeho dveřích. V tomto ohledu jde o plnohodnotné auto.

Design i zpracování působí velmi solidně, dvoubarevné provedení oživí atmosféru. Líbí se nám velká zrcátka a řadicí páka dobře po ruce.
Autor: Hyundai a Jiří Baborský

Nový Hyundai i10 bere za samozřejmost šest airbagů, ESP a monitorování tlaku v pneumatikách, podrobnější specifi akce se dozvíme až po nacenění pro český trh. Kdy, to přesně nevíme, ale prodej odstartuje ještě letos a podle zvyklostí bude doprovázen pětiletou zárukou.

Výroba probíhá společně s větší řadou i20 v tureckém Izmitu, jak jsme se ale na vlastní kůži přesvědčili, předsudky o kvalitě provedení nejsou namístě. V souladu se zvyklostmi uvažovaného segmentu převládají v interiéru tvrdé plasty, působí však hodnotně, jsou prosté zápachu a jejich slícování zaslouží uznání. Celkově jsme měli z pobytu uvnitř příjemný pocit, snad jen na výplni zadních dveří je černého plastu až moc. Důležitější však je, že se do každých dveří vejde velká láhev a odkládacích prostorů je po interiér všeobecně dost.

Výplně dveří.
Autor: Hyundai a Jiří Baborský

Nešetřilo se ani v případě sedadel. Ta přední jsou královsky dimenzovaná, opěradla nám sahají až nad ramena a potěší i dlouhý sedák. Figurant na fotkách měří 178 cm a „za sebe“ se usadil s dostatečnou rezervou na délku i výšku. Samozřejmě je potřeba počítat s tím, že se v malém voze sedí blíž dveřím, není to však nijak omezující – však také i10 na šířku nabrala citelných 65 mm. Solidní prostornost korunuje dobře přístupný kufr o objemu 252 litrů, tedy stejně velký, jako má citigo a spol.

Hyundai i10
Autor: Hyundai a Jiří Baborský

Ani v pohybu nás nový prcek nepřestal překvapovat. Zaujalo nás velmi dobré odhlučnění obou nabízených motorů z moderní generace Kappa, což obzvlášť potěší u litrového tříválce. Jeho charakteristický zvuk do 4000 otáček skoro nevnímáte, ani pak ale neruší. Jedním z opatření vedoucích k tichému a klidnému běhu je přesazení klikového hřídele o 11 mm. Jak litr, tak o dvě deci větší čtyřválec se mohou pochlubit variabilním časováním všech ventilů, což se projevuje v příjemné pružnosti. Ani tříválec (49 kW, 94 N.m) se v kopcích neztratil, dvanáctistovka má ale dost navrch – o třetinu větším točivým momentem (120 N.m) a výkonem 64 kW, který přijde vhod při častějších výletech mimo město. Spotřeba do šesti litrů byla vlastní oběma agregátům i na členité testovací trase, kde jsme auta navíc nešetřili.

Pozice za volantem je příjemná, nastavit jej lze jen výškově. Přední sedačky jsou komfortně velké. Vzadu je na poměry třídy místa dost, lze cestovat až v pěti.
Autor: Hyundai a Jiří Baborský

Pětistupňová manuální převodovka (měničový automat za příplatek) má delší dráhy, při běžném jízdním stylu ale řadí hladce, zlehka a tiše. K delší životnosti jí pomáhají karbonem potažené synchronizační kroužky. Až když jsme začali předjíždět a museli měnit stupně rychle, začala páka v kulise trochu zadrhávat a cvakat.

Budíky
Autor: Hyundai a Jiří Baborský

Široká a nízká stavba vozu (proti předchůdci je nižší o 40 mm) se podílí na solidní stabilitě v zatáčkách, celkově jsou jízdní vlastnosti důstojné a bezpečné, jen řízení by mohlo být méně gumové. ESP zasahuje brzy a citlivě, podvozek nedostane prostor k žádným vylomeninám.

Jízda je celkově tichá a pohodlná. Výmolů na Sardinii moc nepotkáte, ale dali jsme si tu práci a proti předchůdci musíme konstatovat výrazný posun. Například Škoda Citigo je ale ještě o něco plavnější, hyundai si na krátké nerovnosti víc bouchne.

Podvozková platforma vychází z koncernového sourozence Kia Picanto, jak jsme se ale doptali, prakticky každý článek skládanky byl přepracován. Ve srovnání s předchůdcem představuje hlavní změnu uložení zadních tlumičů. U minulé i10 ležely šikmo pod úhlem 45°, nyní stojí kolmo k asfaltu, což prospělo jízdním vlastnostem i pohodlí. Skoro teď nezávidíme většímu modelu i20. Jestli nasadí vydařený i10 dobrou cenu, může to bráškovi pěkně zavařit.

Aby se vrátila investice do dražšího dieselu, je potřeba hodně jezdit. Z logiky věci tedy nemá taková motorizace smysl pro auto nejmenší kategorie, určené primárně do města. Naftu proto v nabídce Hyundai i10 nehledejme. Najdeme tam ale ekoverzi BlueDrive, což je litrový tříválec s delšími převody, pneumatikami s extrémně nízkým odporem a stop-startem (lze objednat i samostatně). Taková i10 bude výhradně čtyřmístná a měla by si vystačit se spotřebou 4,3 l/100 km. Druhou možností, jak ušetřit, je tovární úprava na LPG. Tříválec pak má odlišné charakteristiky výkonu i momentu, nádrž na 27,2 litru plynu zaujímá místo rezervy pod podlahou kufru.
Autor: Hyundai a Jiří Baborský

 

 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
43 / 2013 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851