Nový Hyundai i10: Roste do krásy
Před patnácti lety byly minihyundaie spíš ošklivými kačátky, nový i10 ale patří k ozdobám nejnižšího segmentu. Jak jezdí, jsme zjišťovali na Sardinii.
(více v čísle 43/13)Nová generace nejmenšího hyundaie se nechce spokojit s úlohou „toho nejlevnějšího“. Svou roli bere vážně a dospěláckými manýry zdařile maskuje příslušnost k segmentu A. Příklad? Na rozdíl od trojčat – kolínských (Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo) i těch bratislavských (Škoda Citigo/ Seat Mii/VW Up!) – v nové i10 nenajdeme odkryté plechy ani jiné okaté ekonomické ústupky typu výklopná zadní okénka nebo stahování okna spolujezdce tlačítkem pouze na jeho dveřích. V tomto ohledu jde o plnohodnotné auto.
Nový Hyundai i10 bere za samozřejmost šest airbagů, ESP a monitorování tlaku v pneumatikách, podrobnější specifi akce se dozvíme až po nacenění pro český trh. Kdy, to přesně nevíme, ale prodej odstartuje ještě letos a podle zvyklostí bude doprovázen pětiletou zárukou.
Výroba probíhá společně s větší řadou i20 v tureckém Izmitu, jak jsme se ale na vlastní kůži přesvědčili, předsudky o kvalitě provedení nejsou namístě. V souladu se zvyklostmi uvažovaného segmentu převládají v interiéru tvrdé plasty, působí však hodnotně, jsou prosté zápachu a jejich slícování zaslouží uznání. Celkově jsme měli z pobytu uvnitř příjemný pocit, snad jen na výplni zadních dveří je černého plastu až moc. Důležitější však je, že se do každých dveří vejde velká láhev a odkládacích prostorů je po interiér všeobecně dost.
Nešetřilo se ani v případě sedadel. Ta přední jsou královsky dimenzovaná, opěradla nám sahají až nad ramena a potěší i dlouhý sedák. Figurant na fotkách měří 178 cm a „za sebe“ se usadil s dostatečnou rezervou na délku i výšku. Samozřejmě je potřeba počítat s tím, že se v malém voze sedí blíž dveřím, není to však nijak omezující – však také i10 na šířku nabrala citelných 65 mm. Solidní prostornost korunuje dobře přístupný kufr o objemu 252 litrů, tedy stejně velký, jako má citigo a spol.
Ani v pohybu nás nový prcek nepřestal překvapovat. Zaujalo nás velmi dobré odhlučnění obou nabízených motorů z moderní generace Kappa, což obzvlášť potěší u litrového tříválce. Jeho charakteristický zvuk do 4000 otáček skoro nevnímáte, ani pak ale neruší. Jedním z opatření vedoucích k tichému a klidnému běhu je přesazení klikového hřídele o 11 mm. Jak litr, tak o dvě deci větší čtyřválec se mohou pochlubit variabilním časováním všech ventilů, což se projevuje v příjemné pružnosti. Ani tříválec (49 kW, 94 N.m) se v kopcích neztratil, dvanáctistovka má ale dost navrch – o třetinu větším točivým momentem (120 N.m) a výkonem 64 kW, který přijde vhod při častějších výletech mimo město. Spotřeba do šesti litrů byla vlastní oběma agregátům i na členité testovací trase, kde jsme auta navíc nešetřili.
Pětistupňová manuální převodovka (měničový automat za příplatek) má delší dráhy, při běžném jízdním stylu ale řadí hladce, zlehka a tiše. K delší životnosti jí pomáhají karbonem potažené synchronizační kroužky. Až když jsme začali předjíždět a museli měnit stupně rychle, začala páka v kulise trochu zadrhávat a cvakat.
Široká a nízká stavba vozu (proti předchůdci je nižší o 40 mm) se podílí na solidní stabilitě v zatáčkách, celkově jsou jízdní vlastnosti důstojné a bezpečné, jen řízení by mohlo být méně gumové. ESP zasahuje brzy a citlivě, podvozek nedostane prostor k žádným vylomeninám.
Jízda je celkově tichá a pohodlná. Výmolů na Sardinii moc nepotkáte, ale dali jsme si tu práci a proti předchůdci musíme konstatovat výrazný posun. Například Škoda Citigo je ale ještě o něco plavnější, hyundai si na krátké nerovnosti víc bouchne.
Podvozková platforma vychází z koncernového sourozence Kia Picanto, jak jsme se ale doptali, prakticky každý článek skládanky byl přepracován. Ve srovnání s předchůdcem představuje hlavní změnu uložení zadních tlumičů. U minulé i10 ležely šikmo pod úhlem 45°, nyní stojí kolmo k asfaltu, což prospělo jízdním vlastnostem i pohodlí. Skoro teď nezávidíme většímu modelu i20. Jestli nasadí vydařený i10 dobrou cenu, může to bráškovi pěkně zavařit.