Renault Scénic Xmod: Prach a bláto? Xmod, táto!
Už i typické rodinné MPV se zhlédlo v terénu: pohodový scénic zdrsnila úprava Xmod.
(více v čísle 13/14)Automobilový svět vážně nemá logiku. Nejprodávanější terénní model Škoda Yeti po modernizaci z poloviny sundal plasty a přišel s civilní verzí do měst. A naopak Renault pro jedno z nejžádanějších MPV Scénic s loňským faceliftem vymyslel terénní verzi Xmod.
Proti běžnému scéniku zvedl světlou výšku (+30 mm na 150), přidal trochu plastů a terénních prvků jako ochranu spodku karoserie a nárazníků, ale třeba i systém Extended Grip, který rozebíráme zvlášť.
Za terénní vlohy si nechá proti běžnému scéniku připlatit dvacet třicet tisíc, to podle verzí. My jsme sáhli po druhém stupni výbavy Privilége s motorem 1.2 TCe/85 kW. Coby Expression startuje na 429 900 Kč, základ 1.6/81 kW stojí 399 900 Kč.
Úpravy se mohou zdát jen designové, auto přesto jezdí trochu jinak: cítili jsme ještě víc komfortu, jistější zdolávání kamenitých cest si zase vzalo daň v podobě trochu horšího chování v zatáčkách. Jinak ale můžeme jen chválit: odhlučnění je dokonalé, zvlášť s lehkým motorem vůz netrpí zvýšenou nedotáčivostí. Řízení je lehké a přesné, řazení jakby smet. Zážehová dvanáctistovka vypadá sice ve srovnání s podobně malými motory jako 1.2 TSI od VW nebo 1.0 EcoBoost od Fordu vlažnější, zato můžete na šestku projet i padesátkou obec a pak nechat bez podřazení motor, ať se sám sebere. Zvládne to.
Navíc se odmění spotřebou. Podle údajů by měl jezdit v kombinaci za 6,1 litru, o půldruhého úsporněji než základní šestnáctistovka.
Dá se to, i když to chce práci. Mimo město jsme se dokonce dostali i níž než na slibovaných 5,4 l, dálnice zvládali za sedm. Suma sumárum týdenního testu: 7,2 litru.