Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

29. 8. 2015
Martin Machala

Porsche 911 Carrera 4 GTS: Tři písmena ke štěstí

Porsche 911 Carrera 4 GTS

Fotogalerie

15 fotografií

GTS. Tahle písmena udělají z každého porsche ještě výjimečnější kousek. Na vrcholu blaha jsme se octli s klasikou všech klasik, modelem 911.

(více v čísle 34/15)

Nezapomeneme, jak neskutečně fungoval Cayenne GTS. Tahle tři písmena dokázala přeměnit i takto neforemný základ v nesmírně hbitý, mrštný a bezprostřední automobil. Žádné SUV nikdy ani v náznaku nejezdilo jako Cayenne GTS.

A když se GTS přidá k již tak famóznímu základu 911, vznikne nejkomplexnější auto světa. Přesvědčíme vás.

Do práce

Odmyslíte-li si přece jen krkolomnější nástup/výstup (sedačka se snad dotýká silnice), Porsche 911 Carrera 4 GTS lze provozovat jako standardní dopravní prostředek každý den. Žádné sportovní natřásání, rány od podvozku tohle porsche vůbec nezná. Je snad až proti přirozenosti, aby auto na dvacetipalcových kolech nerovnostem takto vzdorovalo. Ano, podvozek je i v komfortním režimu zdravě tuhý, rozbité silnice mu ale vůbec nevadí.

Tlačítek je hodně, vyznáte se ale spolehlivě.
Tlačítek je hodně, vyznáte se ale spolehlivě.
Autor: Davidl Rajdl

Dvouspojková převodovka hladce a neznatelně řadí, občas si zaplachtí, atmosférický šestiválcový boxer o objemu 3,8 litru jenom tak bručí… Porsche 911 Carrera 4 GTS je nejen na poměry segmentu nadstandardně pohodlné auto.

Definice dokonalosti

Z pohledu okamžité dynamiky není ani 911 4 GTS nijak závratně oslnivým vozem. Výkon 316 kW (proti 911 Carrera 4S nárůst o 22 kW) a zrychlení za rovné čtyři sekundy jsou samozřejmě dostatečně reprezentativní hodnoty, od bezbřehé akcelerace je tu ale model Turbo. Kouzlo provedení GTS tkví v naprosto dokonalém a puntičkářsky precizním sladění celku. V průjezdech zatáčkou přesných jak z matematických tabulek a nekonečné trakci. Jezdíte-li rádi dveřmi napřed, tady opravdu nepochodíte.

Z motoru nevidíte prakticky vůbec nic. Plochý šestiválec je umístěn až za zadní nápravou a jezdit se s ním dá za jedenáct litrů.
Z motoru nevidíte prakticky vůbec nic. Plochý šestiválec je umístěn až za zadní nápravou a jezdit se s ním dá za jedenáct litrů.
Autor: Davidl Rajdl

Jakmile zahřejete obří pneumatiky (zadní 305 mm široké!), není síly, která by porsche urvala. Hlavně základní modely řady umějí být i nedotáčivé (aby německému důchodci takové 911 naznačilo, že se již blíží k jeho limitům), čtyřkolka GTS je však bezmezně stabilní a nebetyčně neutrální.

Kromě pohonu všech kol (elektronicky řízená lamelová spojka) si GTS pomáhá také přibrzďováním vnitřního zadního kola, adaptivními tlumiči, náklony karoserie eliminuje systém PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control), sestávající z přidaných hydraulických elementů umístěných v horní části tlumičů. Zejména posledně zmíněný pomocník je až kouzelný – porsche se ani při hrubém zacházení absolutně nehne.

To už máme přepnuto do nejultimativnějšího módu Sport Plus, za námi prská a střílí výfuk (i zde jsme aktivovali sportovní režim), stabilizace je vypnutá. Přituhlo také řízení, proti první zkušenosti s aktuální generací 911 o několik řádů přirozenější, a to v každém režimu. Jak známo, poslední 911 přešlo z hydrauliky na elektromechanický posilovač, který zpočátku věhlasu Porsche rozhodně neodpovídal. Testovaná verze 911 4 GTS už pracuje v zásadě „hydraulicky“, důvody ke stížnostem jsme nezaznamenali.

Nejlepší

Porsche 911 Carrera 4 GTS si nikdy nepořídí fi rmy provozující „zážitkové“ jízdy se supersporty, kde se na letištní ploše projedete na plný plyn. Tohle kupé nezanechává brutálně pozlátkový dojem jako Mercedes-AMG GT, zkrátka „jenom“ dokonale funguje. A to v každém ohledu. Není prkenně nepoužitelné, nýbrž pozoruhodně pohodlné. V zatáčkách pak řidiče nechce zavraždit, ale předvádí perfektní souhru pohonu všech kol s ostatními podpůrnými systémy. Ale dělá to tak, abyste si sportovní jízdu pořád užili. O Porsche 911 Carrera 4 GTS nikdy neřeknete, že je sterilní nebo nezáživné. Jenom naprosto nezáludně posouvá meze přilnavosti a rychlosti průjezdů zatáček na novou úroveň.

Investovat do auta minimálně 3 526 000 Kč (plus sto dvacet tisíc za automat PDK) je často prázdná póza, hlavně ve světě supersportů. V případě Porsche 911 Carrera 4 GTS má však každá koruna opodstatnění. Je to totiž nejlepší auto na světě.

Porsche 911 Carrera 4 GTS
Porsche 911 Carrera 4 GTS
Autor: Davidl Rajdl

Porsche 911 Carrera 4 GTS Targa

Nebe trochu jinak

Porsche 911 Carrera 4 GTS
Porsche 911 Carrera 4 GTS
Autor: Davidl Rajdl

Když už někdo chce ničit dokonalé jízdní vlastnosti modelu 911 otevřenou karoserií – tedy její sníženou torzní tuhostí –, měl by si jednoznačně koupit provedení Targa. Tato verze patří k řadě 911 už padesát let a její styl je zkrátka nenapodobitelný. Pro nás s obyčejným kabrioletem nesrovnatelný. Jen se podívejte na masivní ochranný oblouk, na který navazuje atraktivně tvarované zadní okno. Proti bachratějšímu kabriu výrazně silnější estetický zážitek! Volnosti nad hlavou si přitom užijete velice podobně. Stačí podržet příslušné tlačítko a za devatenáct sekund (auto musí stát na místě) se dočkáte otevřené atmosféry kabrioletu v podstatě odpovídající. Při jízdě jsme se však bohužel dočkali také výraznějšího kroucení karoserie. Na nerovnostech auto znervóznělo, přístrojová deska povrzávala. Samozřejmě, zažili jsme daleko horší projevy nedostatečně tuhé karoserie, tohle je ale přece Porsche 911 Carrera 4 GTS! A tohle auto by mělo být dokonalé i ve verzi Targa. Není. Stále sice jde zvlášť na poměry otevřených vozů o nadstandardní svezení, o gloriolu totálního perfekcionismu ale tohle porsche přišlo. Jestliže tedy toužíte po modelu Targa, jistě vám postačí slabší verze řady (třeba Targa 4S). Provedení GTS nedává s otevřenou karoserií smysl.

Střechu za jízdy nesundáte, targa musí stát. Proměna v polokabriolet proběhne za devatenáct sekund.
Střechu za jízdy nesundáte, targa musí stát. Proměna v polokabriolet proběhne za devatenáct sekund.
Autor: Davidl Rajdl

Technické údaje

MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ

Atmosférický šestiválec. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Pohon všech kol. Sedmistupňová automatická dvouspojková převodovka. Zdvihový objem 3800 cm3. Výkon 316 kW při 7500 ot./min, točivý moment 440 N.m při 5750 ot./min. Nejvyšší rychlost 302 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 4,0 s. Spotřeba město/mimo město 12,5/7,1 l/100 km. Emise CO2 212 g/km.

Kombinovaná spotřeba 9,1 l/100 km

ROZMĚRY A HMOTNOSTI

Rozvor náprav 2450 mm. Délka x šířka x výška 4509 x 1852 x 1296 mm. Provozní/užitečná hmotnost 1565/405 kg. Objem palivové nádrže 68 l. Pneu a kola 245/35 R20 vpředu, 305/30 R20 vzadu.

Objem kufru 125 l

ZÁRUKY A CENY

Celková záruka 2 roky, na lak 3, 12 let na neprorezavění karoserie. Cena testovaného provedení 4 435 000 Kč (automat PDK 121 915 Kč, sportovní sedačky Plus 82 873 Kč, audio Bose 41 698 Kč, PDCC 94 624 Kč, tempomat 11 578 Kč, interiér GTS 94 484 Kč, diodové světlomety 44 657 Kč, elektrické střešní okno 66 203 Kč…).

Základní cena 3 526 000 Kč

KONKURENTI

BMW M4/317 kW 2 065 700 Kč*

Jaguar F-Type Coupé S 3.0 V6 Kompresor/280 kW AWD 2 381 280 Kč

Mercedes-AMG GT 4.0 V8/340 kW 3 236 750 Kč*

Nissan GT-R 3.8 V6/404 kW 2 600 000 Kč

* Pohon zadních kol 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
34 / 2015Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte KÁVOVAR TCHIBO!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1293 Kč
  • Ušetříte!
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851