Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

18. 12. 2015

Renault Talisman: Něco pro štěstí

Renault Talisman

Fotogalerie

20 fotografií

Renault se rozhodl ve střední třídě změnit všechno: techniku, styl karoserie i jméno. A pro úspěch se dovolává i duchovních sil.

(více v čísle 48/15)

Všímáte si toho, jak často stále na silnicích potkáte druhou generaci laguny z přelomu tisíciletí? My také, a nedivíme se tomu. Je to krásné auto, které dodnes překvapí komfortem. A jelikož styl a pohodlí prodává, mohla jich továrna v Sandouville chrlit ročně i čtvrt milionu. Po všeobecně známých kvalitativních přemetech Renaultova velká ryba v roce 2008 sice přidala na kvalitě, ale krása i bonvivánské kouzlo ji opustily. A s nimi i štěstí: tři čtvrtiny zákazníků se rozutekly do všech stran a nalákat je zpátky domů bude složité. Firemní stratégové jsou si toho vědomi a novému modelu vepsali přímo do erbu to, co nejvíc potřebuje. Talisman.

DOJEM: Všeho s mírou

Zevnějšku nechybí odvaha ani francouzská hrdost. Kapota přesahující blatníky zdůrazňuje širokou a plochou příď, ve stejném duchu se nese celá výrazně aerodynamická silueta. Maska s velkým logem tu působí monumentálněji než na obrovské karoserii espace, světla široce vytažená do blatníků dělají ramena. Přední partie s dlouhým převisem a vysokou konturou ovšem budí trochu těžkopádný dojem, který nezamaskují ani exoticky tvarované hokejky denního svícení. Nejnovější konkurenti jako Škoda Superb a Kia Optima dokážou zepředu rozehrát výrazně lehčí rytmus.

V interiéru převažují na pohled příjemné materiály, zpracování a detaily působí solidně. V nižších patrech kokpitu už se zjevně trochu šetří, rozpačitě vypadá velký displej obklopený lesklým plastem. Informační systém R-Link sjednocuje všechna běžná nastavení do poněkud roztříštěného menu, ve kterém je často třeba skákat tam a zase zpátky.
V interiéru převažují na pohled příjemné materiály, zpracování a detaily působí solidně. V nižších patrech kokpitu už se zjevně trochu šetří, rozpačitě vypadá velký displej obklopený lesklým plastem. Informační systém R-Link sjednocuje všechna běžná nastavení do poněkud roztříštěného menu, ve kterém je často třeba skákat tam a zase zpátky.
Autor: Petr Homolka

Vyloženě atleticky nepůsobí talisman ani z boku. Povrchy se plynule a decentně vlní, ale nerozčleňuje je žádný výrazný prolis. Nejvíc moderní elegance dokázali designéři vdechnout zadní části, kombinaci oblé odtrhové hrany a štíhlých lamp si ovšem zjevně vypůjčili od Audi A6.

Diodové denní svícení mají všechny talismany v ceně. Plně diodové světlomety jsou vyhrazeny vyšším výbavám, v prostředním stupni Zen se připlácí 30 000 Kč.
Diodové denní svícení mají všechny talismany v ceně. Plně diodové světlomety jsou vyhrazeny vyšším výbavám, v prostředním stupni Zen se připlácí 30 000 Kč.
Autor: Petr Homolka

Ani hot, ani čehý

Jak je u francouzských značek obvyklé, interiér hraje na velmi jednoduchou notu. Efekt takového řešení je značně závislý na kvalitě materiálů a nejdražší verzi Initiale Paris, kterou vidíte na snímcích, se to celkem daří. Povrchová úprava panelů v horní části palubní desky, jemné švy imitující čalounění kůží i přesně slícované dekory navozují lehce luxusní kouzlo, podtržené dobře tvarovanými koženými sedačkami.

V menu systému R-Link lze nastavit nejen intenzitu, ale i barvu ambientního osvětlení
V menu systému R-Link lze nastavit nejen intenzitu, ale i barvu ambientního osvětlení
Autor: Petr Homolka

Spodní část palubní desky se středovým tunelem a zejména okolí rozměrného tabletu to trochu ruší. Lesknou se a na dotyk jsou tvrdé, výsledný dojem z kabiny zůstává kdesi na půli cesty.

PROSTOR A POHODLÍ: To je, oč tu běží

Talisman je jen o centimetr kratší než Škoda Superb, což vnitřnímu prostoru nastavuje velmi vysokou laťku. Rozvor je ovšem o tři centimetry kratší, přední převis naopak o šest delší – mimochodem nechápeme proč, když všechny motory jsou jednotně skloněné dozadu. Celková délka kabiny tomu přesně odpovídá. Řidič a spolujezdec si nemůžou stěžovat, místa mají v podélné ose habaděj. Správnou polohu za volantem nacházíme snadno, rozsah seřízení i poloha pedálů vyhovují postavám různých velikostí.

Pozice za volantem je bez chyb, i když někteří z nás by si rádi spustili sedačku ještě níž.
Pozice za volantem je bez chyb, i když někteří z nás by si rádi spustili sedačku ještě níž.
Autor: Petr Homolka

Přesto v porovnání s nejlepšími konkurenty trocha pocitové prostornosti chybí. Střecha už nad hlavou řidiče klesá k aerodynamicky skloněnému oknu, navíc se svažuje i ke stranám, výsledkem čehož je nižší rám dveří. Dohromady s masivními sloupky to přináší méně vzdušnou atmosféru, podobnou třeba Opelu Insignia.

Vzadu nám zbývá před koleny noblesních 21 cm. To je právě o devět méně než v superbu a přesně to odráží rozdíly v rozvoru a délce předního převisu. Sedák je ovšem uložený nízko u podlahy jako v ostatních autech střední třídy, splývavé klesání střechy a zadního okna nenechává moc místa ani nad hlavami. Karoserie se směrem dozadu také citelně zužuje, takže třem dospělým by zde bylo těsněji.

Loď na dlouhou plavbu

Kromě názvu Laguna opouští Renault po dvaceti letech také výklopnou zadní stěnu. Novinka bude v nabídce i jako kombi, testovaný sedan chce zapůsobit na firemní klientelu a německý trh. Z toho plynou obvyklá omezení s pevně danou výškou a omezeným vstupem. Ten je zde ještě trochu kratší než obvykle, protože za zvolna klesajícím zadním oknem už zbývá méně místa na kapotu. Pohled dovnitř ale potěší. Čalounění je udělané kvalitně a příkladně zapouzdřený závěs víka neodře zavazadla.

Objem kufru odpovídá rozměrům vozu na hranici vyšší třídy. Co do délky se shoduje se superbem, šířku zvětšují úzké podběhy díky kompaktní vlečené nápravě.
Objem kufru odpovídá rozměrům vozu na hranici vyšší třídy. Co do délky se shoduje se superbem, šířku zvětšují úzké podběhy díky kompaktní vlečené nápravě.
Autor: Petr Homolka

Tabulkový objem 608 litrů se téměř vyrovná superbu. Vzhledem ke shodné délce karoserie by to ani nemělo být jinak. Kufr talismanu je o něco nižší, ale objem dohání šiřkou mezi podběhy, kde je znát výhoda skladné vlečené nápravy.

Sklopení opěradel přináší stejně kompromisní nákladový prostor jako u jiných sedanů, nechybí však praktický průvlak na lyže. Benzinové verze mají pod podlážkou standardně dojezdovou rezervu, u dieselu za ni kupodivu zaplatíme 2000 Kč.

MOTOR: Přistřižená křídla

Dieselovou šestnáctistovku se dvěma turbodmychadly už známe z dodávkových renaultů, se kterými přes manuální převodovku velmi pěkně cvičí, i z nového espace, kde s dvouspojkovým automatem poněkud zkrotla. Čekali jsme, že o 140 kg lehčí talisman s ním rozpřáhne křídla, ale nerozpřáhl. Převodovka jako by nevěřila točivému momentu uváděnému v tabulce, nechává diesel klapat poměrně vysoko a při rozjezdech ho vytáčí i ke třem tisícům otáček. Nezní přitom kultivovaně, a ani nepředvede nic divokého. Ve středním pásmu se do toho umí opřít a ze 100 km/h zrychluje jedna radost, ale pružný tah z nejnižších otáček, jaký očekáváme od pojmu biturbo, se nedostavuje. Tušit za tím můžeme nějaká opatření umravňující emise, protože dodávky, které jedou o tolik živěji, dosud podléhají pouze normě Euro 5. Poslední překvapení přináší jízda po dálnici, kde otáčkoměr ukazuje 2400 ot./min. Dnes to většina aut zvládá o 200 až 300 otáček pomaleji. A to i příbuzný Renault Espace.

Nové modely Renaultu a Nissanu na platformě CMF mají motory vždy skloněné vzad, prostor před nimi je nezvykle dlouhý. Diesel 1,6 l se dvěma turbodmychadly se nejlépe předvede ve středních otáčkách.
Nové modely Renaultu a Nissanu na platformě CMF mají motory vždy skloněné vzad, prostor před nimi je nezvykle dlouhý. Diesel 1,6 l se dvěma turbodmychadly se nejlépe předvede ve středních otáčkách.
Autor: Petr Homolka

K práci dvouspojkové převodovky EDC nemáme výhrady. Nepracuje obzvlášť rychle, ale potěší plynulými rozjezdy, logickými reakcemi na přidání i ubrání plynu a ovladatelností při manévrování v garáži, což je jistě důležitější.

JÍZDA: Stále podle módy

Lagunu z roku 2000 jsme v úvodu nezmiňovali samoúčelně. Šlo o poslední velký renault, který se nestyděl měkce pérovat. Vědomě se zřekl sportovní bezprostřednosti, protože v cestovním autě ji každý nehledá. Od těch dob čekáme na další osobnost, která by dokázala světu říct, že řezání zatáček není všechno. Bohužel marně. Na 19palcových kolech jede talisman vyrovnaněji a plynuleji než předchůdce z roku 2008, ale uvolněného pohodlí mondea, superbu či Mazdy 6 nedosahuje. Víc hrbolů kopíruje než vyžehlí a působí stále trochu našponovaně. Významně to neovlivňují ani regulovatelné tlumiče výbavy Initiale Paris, poněvadž rozdíly mezi jejich třemi režimy jsou téměř nepostřehnutelné. Vlečenou nápravu z toho všeho vinit nemůžeme, vždyť schopnosti elektronických stabilizačních systémů dnes dovolují i jednoduchý podvozek naladit komfortně. Pochválit ale musíme nízkou hladinu hluku, jež má rozhodně blíž k evropskému než asijskému standardu.

Dlouhý rozvor, nízkoprofilové pneumatiky a u našeho kusu i natáčení zadních kol – talisman je rozhodně pevný v kramflecích a stabilizační systém je téměř bez práce. Nám by se ale víc líbilo, kdyby vůz trochu měkčeji péroval.
Dlouhý rozvor, nízkoprofilové pneumatiky a u našeho kusu i natáčení zadních kol – talisman je rozhodně pevný v kramflecích a stabilizační systém je téměř bez práce. Nám by se ale víc líbilo, kdyby vůz trochu měkčeji péroval.
Autor: Petr Homolka

Utažené pérování podtrhuje stabilitu, které má nízký vůz s dlouhým rozvorem na rozdávání. Talisman se nikdy nerozhoupe, nerozvlní, v obloucích se drží asfaltu jako politik židle a kola neodskakují ani na velkých dírách. Řízení plní svůj základní účel, uměle generovaný odpor volantu však většina konkurentů umí maskovat lépe. Natáčení zadních kol dodává testovanému vozu sportovní ostrost a je věcí vkusu, zda o ni typický kupující velkého sedanu bude stát. Vzhledem k tomu, že jde o exkluzivitu nejdražší verze, však takové dilema nejspíš nebude časté.

ZÁVĚR

První setkání s talismanem přináší řadu dobrých zpráv. Proti předchůdci je mnohem prostornější, znatelně pohodlnější, má úspornější motory a moderní automatické převodovky. Nezříká se přitom ani zajímavého poměru výbavy k ceně, což – jak ukazuje úspěch sedanu Fluence – může zamíchat kartami v prodeji firemních vozů a narušit manažerskou monokulturu passatu. Proti ostatním ve třídě mu však chybí něco, čím by se výrazně odlišil a v čem by měl navrch. Pro takový boj bude určitě třeba – talisman.

Renault Talisman
Renault Talisman
Autor: Petr Homolka

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
48 / 2015Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte Sadu seker Avenberg!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851