Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

11. 4. 2016

Toyota RAV4 Hybrid AWD Executive: Konec starých časů

Toyota RAV4 Hybrid AWD Executive

Fotogalerie

13 fotografií

Jedno z nejprodávanějších evropských SUV rezignovalo na kombinaci dieselu s pohonem všech kol. Jak zdatně ji nahradí hybrid?

(více v čísle 9/16)

A je to tady, přátelé. Toyota se rozhodla opustit diesel v oboru ze všech nejdieselovatějším – SUV s pohonem 4x4. Navíc v téměř ikonickém modelu, který kdysi kategorii SUV založil. RAV4 sice nadále může tankovat naftu, ale pouze s výkonem omezeným na 105 kW a pohonem předních kol. Jenže drtivá většina zákazníků pořizovala čtyřkolku a pro ně jde o radikální změnu: budou muset přesedlat na hybrid.

Zdánlivě nepochopitelný krok však má jasnou logiku. Pro globální hráče, jako je Toyota, není evropský trh tak nosný, aby si vydělal na specifické technologie. Například Subaru se netají tím, že mu dieselový motor pomáhá udržet pozici, ale nevydělává peníze. Honda z Evropy stáhla velký sedan Accord mimo jiné proto, že ho jinde po světě prodá dost a vývoj nového dieselu by se jí nevyplatil. Samotná Toyota dnes vznětové motory odebírá od BMW, a čím méně jich koupí, tím méně zaplatí. A co hlavně – právě Toyota má alternativu, o kterou se může opřít. Osmnáct let po uvedení prvního priusu a s třicítkou hybridních modelů prodávaných od Japonska po Brazílii má bezkonkurenční zkušenosti i statisticky doloženou spolehlivost. A tak se rozhodla, že čas na změnu nadešel i v Evropě.

Štíhlá, vodorovně členěná palubní deska působí stále celkem moderně.
Štíhlá, vodorovně členěná palubní deska působí stále celkem moderně.
Autor: Jiří Káš

Modrá je menší

Nový pohon příchází zároveň s faceliftem, který poznáme podle snížených světlometů i masky. V její hlavní části chybí typická mřížka, vstup vzduchu vede pouze spodním dílem. Proti předchozí veselé a hravé tváři působí novinka jaksi nepřístupně a zavalitěji. Uvnitř modernizaci prozradí hlavně vylepšený informační systém Toyota Touch s širšími možnostmi nastavení. Zůstává štíhlá a jednoduše střižená palubní deska, pohodlná sedadla a dostatek místa všude kolem nich.

Na hybridní jednotku upozorňuje modré logo na masce i decentní nápisy na bocích a víku kufru. Po jeho otevření se ukáže další odlišnost – na konci přibyl menší schod. Jde o důsledek zástavby akumulátoru, který se celý nevešel pod sedadla. Praktičnost tedy mírně utrpěla a papírový objem se zmenšil z 547 na 501 l. Trochu nás to překvapuje, jelikož hybridní auris už taková omezení nezná. Proti Fordu Mondeo, kde baterie zaberou třetinu kufru, je to ale spíš kosmetická vada.

Benzinový motor s převodovkou e-CVT je uložený napříč, nad ní je vidět rozměrné elektrické trafo spojující vůz s 288voltovou baterií
Benzinový motor s převodovkou e-CVT je uložený napříč, nad ní je vidět rozměrné elektrické trafo spojující vůz s 288voltovou baterií
Autor: Jiří Káš

Jak to funguje

Uspořádání pohonné jednotky se podobá aurisu, jen je vše větší a silnější. Atmosférický čtyřválec má objem 2,5 litru a výkon 114 kW, spolu s ním je do převodovky e-CVT připojený 105kW elektromotor, napájený z 1,39kWh baterie typu Ni-MH. O její dobíjení se dělí generátor a rekuperace brzdné energie. Tato sestava pohání přední kola. Náš kus je vybaven i příplatkovým pohonem zadních kol, který obstarává samostatný 50kW elektromotor přes stálý převod. Jde tedy o čtyřkolku bez kardanu – toto řešení známe například z Lexusu RX. Na rozdíl od systémů s mezinápravovou spojkou nevyvolává elektrický „postrk“ zadních kol žádné parazitní momenty v zatáčkách a projíždí je čistěji.

Nejvyšší rychlost 180 km/h přesně odpovídá někdejší dieselové čtyřkolce, akcelerace na stovku za 8,3 sekundy je dokonce o 1,3 s rychlejší. Zároveň kombinovaná spotřeba podle výrobce proti dieselu klesla z 5,6 na 5,1 l/100 km.

Naživo podle stylu

Podle čísel bychom si tedy měli polepšit, ale jak je to v praxi? Pocit z jízdy je naprosto charakteristický pro hybridní toyoty s převodovkou e-CVT. Dokud lehkým plynem udržíme spalovací motor v nízkých otáčkách, drží se při zdi i spotřeba. S prudším sešlápnutím pedálu letí nahoru otáčky i nároky na palivo. Tomuto režimu je lépe se vyhýbat a nechávat si ho jen na nejnutnější situace.

Smůla je v tom, že hektické tempo dnešního provozu diktují turbodiesely s okamžitým nástupem plné síly. Plynulý styl, který hybrid ke své práci potřebuje, při ranním sprintu mezi křižovatkami trochu zdržuje. Pokud pokušení spěchu odoláme a udržíme ručičku ekonoměru v zeleném pásmu, spotřeba nestoupne přes 6,5 litru. Navíc spalovací proces co chvíli zcela utichne a vůz se sune čistě elektricky. Chce to ale trochu kázně. Dynamické rozjezdy spotřebu snadno vyženou o litr výš.

Při plynulé jízdě za městem je hybridu nejlépe. Rychlost mezi 70 a 100 km/h nechává spalovací motor tiše mručet v nízkých otáčkách a spotřeba klesá i pod šest litrů. S rostoucím tempem a vzrůstajícím odporem vzduchu se dynamické rezervy systému rychle vyčerpávají a odběr paliva se zrychluje. Jízda po dálnici z Prahy do Litoměřic a zpět ustálenou stotřicítkou končí hodnotou 8,7 l/100 km.

Oč tu běží

Právě tady je vidět, že hybrid nenahradí diesel úplně bezbolestně. Potenciál nízké spotřeby bezesporu má, ale podmiňuje ho zvolněním tempa. Moderní turbodiesely nás naopak zhýčkaly tím, že jsou úsporné i pod plným plynem a na dálnici. Otázka je, jak si zákazníci zvyknou. My nad hybridní RAV4 rozhodně nelámeme hůl, jelikož typické využití SUV má ke klidnému zacházení přece jen blíž než manažerský sedan. V dlouhodobém horizontu navíc hybrid ušetří peníze daleko nižšími servisními náklady. A volitelná čtyřkolka vyhoví i zájemcům o bezpečnou trakci v zimě, jichž dosud byla u RAV4 velká většina.

Dobrou zprávou nakonec je přístupná cena. Hybrid je i s pohonem všech kol levnější, než byl dříve diesel s manuálem, natož s automatem. Ve výbavě Active startuje na 816 900 Kč.

Toyota RAV4 Hybrid AWD Executive
Toyota RAV4 Hybrid AWD Executive
Autor: Jiří Káš

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
9 / 2016Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851