Nissan Leaf: Lepší než jsme čekali
Všichni nás straší elektrickou budoucností automobilové dopravy. Nový Nissan Leaf by mohl napovědět, co nás tedy čeká a zřejmě asi nemine.
(více v čísle 6/18)Nissan patří k průkopníkům elektrifikace osobních automobilů. Leaf se stal nejprodávanějším elektromobilem na světě a může se pyšnit světovým i evropským titulem Auto roku 2011. Loni se představila druhá generace, která už nevypadá jako návštěvník z jiné galaxie. Charakterem připomíná běžné kompaktní hatchbacky a přední maska tvarovaná do písmene V odpovídá současným designérským trendům značky Nissan.
Hlavní kritérium
Největším nedostatkem současných čistě elektrických automobilů je omezený dojezd. Vyrazit s nimi na delší výlet nebo dovolenou je zatím utopií. Vývoj jde však rychle kupředu, takže srdcem nového leafu jsou lithium-iontové baterie s kapacitou 40 kWh, které v podlaze zabírají stejné místo jako u předchozí generace – zpočátku 24 kWh, později až 30 kWh. Leafu by měly zajistit dojezd 378 km. Jenže číslo vycházející ze starší metodiky NEDC je nereálné. Nissan to ví, takže elektromobil podrobil i měření v nové metodice WLTP, která se více blíží běžnému provozu. V kombinovaném cyklu by měl dojezd činit 270 km a v městském režimu 415 km. Podle našich poznatků je první hodnota velmi reálná. Po ujetí 163 km palubní počítač ukazuje průměrnou spotřebu 15 kWh/100 km a ještě 43 % kapacity baterií. Nejedeme sice v závratném tempu, ale profifil trati je náročný. Musíme totiž vystoupat až do výšky 2379 metrů – míjíme Pico del Teide, s hodnotou 3718 metrů nejvyšší horu Španělska. Cestou dolů se zase snažíme o maximální rekuperaci – dobití baterií. Samozřejmě že jízdní dosah 270 km je vzhledem k řídké síti rychlodobíjecích stanic stále nedostatečný, ale aspoň se bez problémů dostanete z Prahy do Brna.
Příjemné svezení
Klikaté horské silničky se sice příliš nehodí na měření spotřeby, ale odhalí ostatní vlastnosti vozu. Třeba dynamiku. Jízda novým leafem je svižná a rozhodně nebrzdíme provoz. Vždyť nový elektromotor má výkon 110 kW a disponuje točivým momentem 320 Nm – předchozí leaf nabídl 80 kW a 254 Nm. Díky tomu 1543 kg vážící hatchback zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy a jede až 144 km/h. Cestou do kopců stačí lehce přišlápnout pedál akcelerátoru a nissan vyrazí dopředu, což platí i pro jízdní režim Eco, kde se výkon sníží. Pochválit musíme také vynikající jízdní vlastnosti. Díky ideálnímu rozložení hmotnosti, o dalších 5 mm sníženému těžišti, skeletu o patnáct procent tužšímu, zpevněným stabilizátorům, upraveným tlumičům a strmějšímu převodu řízení (otáčky od krajních poloh se snížily z 3,2 na 2,6) nabídne leaf jedinečný řidičský požitek. Lehce a naprosto přirozeně mění směr jízdy, téměř se nenaklání a okamžitě reaguje na natočení volantu. Navíc je pohodlný, tlumiče vyžehlí všechny nerovnosti – moc jich ale na nové vozovce nebylo. A to ticho! Že není slyšet elektrický motor, je celkem přirozené, ale neobtěžuje ani aerodynamický svist kolem karoserie, ani odvalování kol. Proti předchozí generaci dostal leaf přídavné tlumicí hmoty téměř kolem celé kabiny. O kvalitě zpracování svědčí i fakt, že jsme v tom tichu nezaznamenali ani jedno zaskřípání.
S jedním pedálem
Každý leaf je vybaven technologií e-Pedal, umožňující řidičům zrychlovat, zpomalovat a zastavit jednoduchým zvyšováním nebo snižováním tlaku na pedál plynu. Jeho úplným uvolněním vozidlo zpomalí až do zastavení a zůstane stát i ve svahu, aniž by bylo zapotřebí sešlápnout brzdový pedál. Zřejmě si najde příznivce, ale nám to až tak moc nevyhovovalo. Řidič totiž musí neustále tlačit na plynový pedál a jemně s ním pracovat. Při úplném sundání nohy začne leaf prudce brzdit – maximálně rekuperuje. Při snaze pozvolna zpomalit nám připadá pohodlnější tlačit na pedál brzy než uvolňovat akcelerátor.
Příjemnější asistent ProPilot je v nejvyšší výbavě ve standardu. Stačí zmáčknout patřičné tlačítko na volantu, nastavit požadovaný odstup od vpředu jedoucích vozidel a potom už jen držet volant. Kamery a radary se starají o to, že nissan sám zatáčí a udržuje tempo ostatních vozidel. Podle provozu umí i sám zastavit a zase se rozjet. Vrcholem technologií je ale inteligentní automatické parkování ProPilot Park. Projedeme podél volného místa a systém si ho změří. Když uzná, že se do něj leaf vejde, dá znamení na displeji. Potom stačí podržet tlačítko Auto P, leaf pootočí volantem a rozjede se dozadu. Když zjistí, že je potřeba více manévrovat, zastaví, natočí kola na druhou stranu a jede kupředu. Takto několikrát popojede, až se vměstná i do velmi omezeného místa. Řidič při tom jen drží tlačítko a do procesu nezasahuje.
Nejsme velkými přívrženci elektromobilů, protože nám jejich prosazování připadá moc násilné. V konečném důsledku ani nejsou tak ekologické, jak se tvrdí. Nový Nissan Leaf nám ale ukázal i kladné stránky. Výborně jezdí, má bohatou výbavu a umí být příjemným společníkem pro cestování. Bohužel stále jen na krátké vzdálenosti.
Víte, že…
… na příznivém součiniteli odporu vzduchu Cd 0,28 se podílí i optimalizovaná podlaha a upravené zadní boční spoilery mají podle výrobce zvýšit dojezd leafu o 2,5 km?
… z běžné elektrické sítě se baterie z nuly na 100 % dobijí za 21 hodin? Při použití wallboxu, který pracuje s 32 A, za sedm a půl hodiny a rychlonabíječkou CHAdeMO je 80 % kapacity zaplněno za 40 minut.
… v Evropě již existuje síť se 4700 stanicemi pro rychlé nabíjení CHAdeMO a Nissan garantuje jejich nárůst během příštího roku a půl o dalších 20 %?
… nový leaf může sloužit jako zdroj energie pro domácnost?
Slušná nabídka
Nejlevnější nový leaf stojí 850 000 Kč, což je výrazně více než předchozí generace, která startovala na 710 000 Kč. Musíme ale připomenout, že šlo o verzi s baterií o kapacitě 24 kWh, silnější verze 30 kWh stála 810 000 Kč. Z tohoto pohledu nám už připadá cena rozumná. Ve standardní výbavě navíc dostanete většinu komfortních prvků včetně startování tlačítkem. Bohatý je také seznam bezpečnostních asistentů zahrnující hlídání jízdních pruhů, nouzové brzdění s rozpoznáváním chodců a cyklistů nebo čtení dopravních značek. Nissan vám k tomu dá zdarma i pět servisních prohlídek, designovou sadu Blue s modrými doplňky na karoserii nebo kabel pro připojení do nabíječky s 32 A, za který se dříve doplácelo. Cena náhradní 40 kWh baterie ještě nebyla stanovena, protože to nikoho dlouho ještě nebude zajímat. Výrobce na ni dává záruku 8 let limitovanou ujetím 160 000 km.