Porsche Cayenne S: Důvod Zázrak? Ne, porsche!
Označení SUV, tedy sportovně-užitkový vůz, je vlastně jeden velký protimluv. Zatím nejlépe dokázalo jeho význam naplnit nové Porsche Cayenne. V nesportovním světě ten nejsportovnější.
(více v čísle 9/18)Spojit nespojitelné dokážou jen ti nejlepší. Jakmile se vydáte cestou kompromisu, nejste to, ani ono. Však se rozhlédněte po ulici – kolik těch všudypřítomných SUV jezdí opravdu sportovně? A kolik z nich přináší nějaký užitek – jsou praktická a dojedou dál než běžný osobák? Jen ta nejlepší. A třetí generace Porsche Cayenne chce být nejlepším z nejlepších. Vyzkoušeli jsme zlatý střed. Verzi S, která stojí mezi základním Cayenne 3.0/250 kW a ikonickým turbem 4.0 V8/404 kW. Tradiční úsporňáci diesel a hybrid dorazí časem.
Bez příplatků to nepůjde
Cayenne S dostal do vínku nejmenší zdvihový objem 2,9 litru, díky dvěma turbům ale umí 324 kW a 550 Nm. Koupíte jej od 2,4 milionu, ale věřte, že takovým porsche byste se nechtěli chlubit. Nemá v podstatě nic z toho, co jej dělá tím, čím je. Tedy luxusním a skvěle jezdícím šperkem. Do ceníku příplatků musíte pro kožené čalounění, adaptivní tempomat, vzduchové odpružení, bezklíčkové otevírání, světlomety LED, multifunkční volant s pádly řazení, parkovací čidla, vyhřívaná sedadla i zatmavená zrcátka. Porsche vám zkrátka nedá nic zadarmo - natož paket Sport Chrono, který jednoduše mít musíte. Naštěstí stojí jen třicet tisíc, což je ve srovnání s audiem Burmester za sto šedesát tisíc pakatel. A proč onen paket? Obsahuje přepínač jízdních režimů (Normal, Sport, Sport Plus, Individual) a také super ostré nastavení celého auta pro co nejlepší jízdní výkony. Třeba sprint na stovku se díky tomuto paketu zkrátí z 5,2 s na 4,9 s. A mimo jiné získáte i fešné hodiny na palubní desce…
Tohle čekáte…
Asi nemá smysl sáhodlouze popisovat, že je Cayenne S rychlý. Je – a hodně. Na dálnici vám připadá 160 km/h jako adekvátní standard, tempo přes dvě stě je pořád příjemné a maximálka 265 km/h tak snadno dosažitelná. Aerodynamický hluk i hukot od kol jsou při takovém letu vyšší než u sedanů, ale takový už je svět SUV. A v jeho rámci představuje cayenne skutečný vrchol cestovního komfortu.
Vzhledem k pojetí auta ani nepřekvapí, že podvozek zůstává i v komfortním nastavení utaženější. Technicky spřízněné Audi Q7 vás přes hrboly převeze plavněji. Ale to je v pořádku, tak to mělo být.
Tohle nečekáte…
Důvod, proč byste měli odlehčit svému kontu právě v prodejně Porsche, najdete v zatáčkách. Cayenne, postavený na nové platformě MLB (také Audi Q7, Bentley Bentayga, Lamborghini Urus), je extrémně tuhý, přitom působí příjemně lehce, hravě a podvozek mistrů ladičů předvádí hotový koncert. Jako trochu dvousečné se ukazuje ostré řízení – reaguje na sebemenší podnět a na hladkém asfaltu umožňuje auto vést s chirurgickou přesností. Současně však na nerovnostech působí nervózně a přenáší do volantu každý kamínek, který velká kola přejedou.
Přídavná elektrická síť s napětím 48 V krmí aktivní stabilizátory, které se starají o minimalizaci pohybů karoserie, což dál posiluje pocit suverenity jízdy. Pohon všech kol s mezinápravovou spojkou je naladěný tak, aby preferoval zadní kola, což jízdě dává zdravě přetáčivý charakter, a navíc hnací síly nemluví do řízení. Naprosto přesné ovládání, divoký motor s emotivním zvukovým doprovodem a schopnost skutečně pobavit řidiče v zatáčkách jsou atributy, které dávají cayenne náskok před ostatními. Abyste odhalili, že i velké porsche je jen auto a s motorem hodně vpředu umí být dle zákonů fyziky i nedotáčivé, musíte jet už zatraceně rychle. Ale pokud máte všech pět pohromadě, budete se pohybovat v rychlostech, ve kterých cayenne funguje neomylně. A když zasněží, najděte si prázdné parkoviště a zatančete si drifty mezi kandelábry – budete se nechápavě řehtat jako my, až toho mastodonta povedete dveřmi napřed.
Spotřeba během testu 11,9 l/100 km