Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Porsche Cayenne S: Důvod Zázrak? Ne, porsche!

Porsche Cayenne S

Fotogalerie

15 fotografií

Označení SUV, tedy sportovně-užitkový vůz, je vlastně jeden velký protimluv. Zatím nejlépe dokázalo jeho význam naplnit nové Porsche Cayenne. V nesportovním světě ten nejsportovnější.

(více v čísle 9/18)

Spojit nespojitelné dokážou jen ti nejlepší. Jakmile se vydáte cestou kompromisu, nejste to, ani ono. Však se rozhlédněte po ulici – kolik těch všudypřítomných SUV jezdí opravdu sportovně? A kolik z nich přináší nějaký užitek – jsou praktická a dojedou dál než běžný osobák? Jen ta nejlepší. A třetí generace Porsche Cayenne chce být nejlepším z nejlepších. Vyzkoušeli jsme zlatý střed. Verzi S, která stojí mezi základním Cayenne 3.0/250 kW a ikonickým turbem 4.0 V8/404 kW. Tradiční úsporňáci diesel a hybrid dorazí časem.

Bez příplatků to nepůjde

Cayenne S dostal do vínku nejmenší zdvihový objem 2,9 litru, díky dvěma turbům ale umí 324 kW a 550 Nm. Koupíte jej od 2,4 milionu, ale věřte, že takovým porsche byste se nechtěli chlubit. Nemá v podstatě nic z toho, co jej dělá tím, čím je. Tedy luxusním a skvěle jezdícím šperkem. Do ceníku příplatků musíte pro kožené čalounění, adaptivní tempomat, vzduchové odpružení, bezklíčkové otevírání, světlomety LED, multifunkční volant s pádly řazení, parkovací čidla, vyhřívaná sedadla i zatmavená zrcátka. Porsche vám zkrátka nedá nic zadarmo - natož paket Sport Chrono, který jednoduše mít musíte. Naštěstí stojí jen třicet tisíc, což je ve srovnání s audiem Burmester za sto šedesát tisíc pakatel. A proč onen paket? Obsahuje přepínač jízdních režimů (Normal, Sport, Sport Plus, Individual) a také super ostré nastavení celého auta pro co nejlepší jízdní výkony. Třeba sprint na stovku se díky tomuto paketu zkrátí z 5,2 s na 4,9 s. A mimo jiné získáte i fešné hodiny na palubní desce…

Zatímco přední partie se příliš nezměnily, průběžný pás zadních světel prozradí třetí generaci neomylně
Zatímco přední partie se příliš nezměnily, průběžný pás zadních světel prozradí třetí generaci neomylně
Autor: Petr Homolka

Tohle čekáte…

Asi nemá smysl sáhodlouze popisovat, že je Cayenne S rychlý. Je – a hodně. Na dálnici vám připadá 160 km/h jako adekvátní standard, tempo přes dvě stě je pořád příjemné a maximálka 265 km/h tak snadno dosažitelná. Aerodynamický hluk i hukot od kol jsou při takovém letu vyšší než u sedanů, ale takový už je svět SUV. A v jeho rámci představuje cayenne skutečný vrchol cestovního komfortu.

Vzhledem k pojetí auta ani nepřekvapí, že podvozek zůstává i v komfortním nastavení utaženější. Technicky spřízněné Audi Q7 vás přes hrboly převeze plavněji. Ale to je v pořádku, tak to mělo být.

Tohle nečekáte…

Důvod, proč byste měli odlehčit svému kontu právě v prodejně Porsche, najdete v zatáčkách. Cayenne, postavený na nové platformě MLB (také Audi Q7, Bentley Bentayga, Lamborghini Urus), je extrémně tuhý, přitom působí příjemně lehce, hravě a podvozek mistrů ladičů předvádí hotový koncert. Jako trochu dvousečné se ukazuje ostré řízení – reaguje na sebemenší podnět a na hladkém asfaltu umožňuje auto vést s chirurgickou přesností. Současně však na nerovnostech působí nervózně a přenáší do volantu každý kamínek, který velká kola přejedou.

Porsche Cayenne S
Porsche Cayenne S
Autor: Petr Homolka

Přídavná elektrická síť s napětím 48 V krmí aktivní stabilizátory, které se starají o minimalizaci pohybů karoserie, což dál posiluje pocit suverenity jízdy. Pohon všech kol s mezinápravovou spojkou je naladěný tak, aby preferoval zadní kola, což jízdě dává zdravě přetáčivý charakter, a navíc hnací síly nemluví do řízení. Naprosto přesné ovládání, divoký motor s emotivním zvukovým doprovodem a schopnost skutečně pobavit řidiče v zatáčkách jsou atributy, které dávají cayenne náskok před ostatními. Abyste odhalili, že i velké porsche je jen auto a s motorem hodně vpředu umí být dle zákonů fyziky i nedotáčivé, musíte jet už zatraceně rychle. Ale pokud máte všech pět pohromadě, budete se pohybovat v rychlostech, ve kterých cayenne funguje neomylně. A když zasněží, najděte si prázdné parkoviště a zatančete si drifty mezi kandelábry – budete se nechápavě řehtat jako my, až toho mastodonta povedete dveřmi napřed.

Spotřeba během testu 11,9 l/100 km

To dobré cayenne zachovává po tři generace – je prostorný a praktický, aby vyhověl rodinnému nasazení
To dobré cayenne zachovává po tři generace – je prostorný a praktický, aby vyhověl rodinnému nasazení
Autor: Petr Homolka

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
9 / 2018Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!

Předplatné

Objednejte si roční předplatné Světa motorů včetně speciálů a získáte ZAHARDNÍ GRIL AVENBERG!

Výhody předplatného:

  • Roční předplatné jen za cenu 1170 Kč
  • Ušetříte 186 Kč
  • Přístup do elektronického archivu časopisu
  • Časopis přímo do vaší schránky
Objednat
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851