Mazda CX-5 2.5 Skyactiv G AWD Revolution: Diesel nenahradí, ale…
Pro střední SUV je nafta jasnou volbou. Mazda ale ukazuje, že benzin může být zajímavou alternativou. Podmínkou je samozřejmě pořádný objem.
(více v čísle 33/18)O důležitosti dieselu pro SUV není sporu. Odpor vzduchu vysoké karoserie, setrvačnost velkých kol i pohonu 4x4 dohromady s evropskými požadavky na dynamiku jízdy nedává ostatním druhům pohonu moc šancí. Toyota RAV4 nasadila hybrid, jehož srdcem je afmosérický čtyřválec 2,5 l, Honda CR-V sází na turbo s objemem o litr nižším, ale zázraky se nedějí. Spotřeba se u obou vozů pohybuje kolem devíti litrů.
Mazda vytrvale obhajuje atmosférický motor bez hybridních pomocníků. Ke zvýšení jeho účinnosti volí tak staromódní cesty, jako je zvýšení kompresního poměru a oddělené výfukové svody. Před dvěma lety jsme testovali dvaapůllitr v modelu CX-5 a moc nás to nepřesvědčilo. Spotřeba jen neochotně klesala pod deset litrů, a to jsme se ještě museli hlídat. Teď tu máme omlazenou CX-5 znova a pod kapotou vrčí stejný motor. Skoro stejný. V Hirošimě ho jen naučili vypínat dva válce. Hm, to už jsme viděli u Golfu 1.5 TSI a na reálné spotřebě se to moc neprojevilo, říkáme si skepticky. Dojem z jízdy je o něco živější. Motor dává najevo chuť jet, přestože kalibrace Diesel nenahradí, ale… pedálu není zbytečně ostrá a automat se snaží i při zrychlení udržovat otáčky kolem pohodových 2500 min-1. Při troše předvídání a plynulosti se takhle dá jezdit po městě a okolí skoro pořád. Nemusíme se úplně courat, stačí motor nevytáčet a rychlost nabírat plynule. Pak ani městská spotřeba nestoupá přes 9,2 litru.
Ještě víc nás překvapuje jízda po dálnici. Ukazuje se totiž, že nová verze má kratší převody než předchozí – při 130 km/h už netočí 2500, ale 2750 min-1. Stále jde o dost nízkou hodnotu, nicméně obecně zvyšování otáček zcela odporuje současnému trendu. Vtip je v tom, že se tím v nejpoužívanějších režimech dosáhne nižšího zatížení (na kole se vám také šlape snáz na kratší převod), a tím pádem se motor častěji dostane do takové pohody, kdy může vypnout dva válce. Podle výrobce je to možné v rozmezí od 1200 do 4000 min-1 a v 90 % reálných situací za ustáleného tempa. A vskutku – po ujetí 60 km dlouhého úseku karlovarské dálnice 130 km/h ukazuje palubní počítač 9,3 l/100 km, po zpomalení na 120 km/h pak 8,2 litru. Jistě, nejsou to čísla srovnatelná s dieselem a jasně ukazují, že pro udržení křehké fyzikální rovnováhy je potřeba velmi lehká noha – ostatně stejně jako u hybridní toyoty. Benzin tady není pro někoho, kdo často spěchá. Nicméně jsou to čísla nižší než kdy v minulosti. Uvolněná pohoda zážehového motoru má něco do sebe stejně jako mechanická jednoduchost. Věřte nebo ne, benzinové modely Mazdy dokážou splnit i nastupující emisní normu Euro 6c bez výfukového filtru. Kromě nutnosti tankovat co nejkvalitnější palivo kvůli přímému vstřikování tu tedy není žádný dlouhodobý servisní strašák.
Škoda jen, že bohémský motor je k dispozici pouze s automatem a ve dvou nejvyšších výbavách. Pak může diesel vyjít levněji už u prodejce, což celou věc obrací na ruby.
Spotřeba během testu 8,6 l/100 km
MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ
Atmosférický zážehový čtyřválec. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 2488 cm3. Výkon 143 kW při 6000 min-1, točivý moment 258 Nm při 4000 min-1. Šestistupňová planetová převodovka s měničem. Pohon všech kol s mezinápravovou spojkou. Nejvyšší rychlost 195 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,2 s. Spotřeba město/ /mimo město 9,3/6,4 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 7,4 l/100 km