Mazda CX-5 2.5 Skyactiv G AWD Revolution: Diesel nenahradí, ale… | SvetMotoru.cz
Svět Motorů

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv G AWD Revolution: Diesel nenahradí, ale…

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv G AWD Revolution

Fotogalerie

7 fotografií

Pro střední SUV je nafta jasnou volbou. Mazda ale ukazuje, že benzin může být zajímavou alternativou. Podmínkou je samozřejmě pořádný objem.

(více v čísle 33/18)

O důležitosti dieselu pro SUV není sporu. Odpor vzduchu vysoké karoserie, setrvačnost velkých kol i pohonu 4x4 dohromady s evropskými požadavky na dynamiku jízdy nedává ostatním druhům pohonu moc šancí. Toyota RAV4 nasadila hybrid, jehož srdcem je afmosérický čtyřválec 2,5 l, Honda CR-V sází na turbo s objemem o litr nižším, ale zázraky se nedějí. Spotřeba se u obou vozů pohybuje kolem devíti litrů.

Mazda vytrvale obhajuje atmosférický motor bez hybridních pomocníků. Ke zvýšení jeho účinnosti volí tak staromódní cesty, jako je zvýšení kompresního poměru a oddělené výfukové svody. Před dvěma lety jsme testovali dvaapůllitr v modelu CX-5 a moc nás to nepřesvědčilo. Spotřeba jen neochotně klesala pod deset litrů, a to jsme se ještě museli hlídat. Teď tu máme omlazenou CX-5 znova a pod kapotou vrčí stejný motor. Skoro stejný. V Hirošimě ho jen naučili vypínat dva válce. Hm, to už jsme viděli u Golfu 1.5 TSI a na reálné spotřebě se to moc neprojevilo, říkáme si skepticky. Dojem z jízdy je o něco živější. Motor dává najevo chuť jet, přestože kalibrace Diesel nenahradí, ale… pedálu není zbytečně ostrá a automat se snaží i při zrychlení udržovat otáčky kolem pohodových 2500 min-1. Při troše předvídání a plynulosti se takhle dá jezdit po městě a okolí skoro pořád. Nemusíme se úplně courat, stačí motor nevytáčet a rychlost nabírat plynule. Pak ani městská spotřeba nestoupá přes 9,2 litru.

Po sedmi stech kilometrech nás průměrná spotřeba mile překvapila
Autor: Ondřej Kroutil

Ještě víc nás překvapuje jízda po dálnici. Ukazuje se totiž, že nová verze má kratší převody než předchozí – při 130 km/h už netočí 2500, ale 2750 min-1. Stále jde o dost nízkou hodnotu, nicméně obecně zvyšování otáček zcela odporuje současnému trendu. Vtip je v tom, že se tím v nejpoužívanějších režimech dosáhne nižšího zatížení (na kole se vám také šlape snáz na kratší převod), a tím pádem se motor častěji dostane do takové pohody, kdy může vypnout dva válce. Podle výrobce je to možné v rozmezí od 1200 do 4000 min-1 a v 90 % reálných situací za ustáleného tempa. A vskutku – po ujetí 60 km dlouhého úseku karlovarské dálnice 130 km/h ukazuje palubní počítač 9,3 l/100 km, po zpomalení na 120 km/h pak 8,2 litru. Jistě, nejsou to čísla srovnatelná s dieselem a jasně ukazují, že pro udržení křehké fyzikální rovnováhy je potřeba velmi lehká noha – ostatně stejně jako u hybridní toyoty. Benzin tady není pro někoho, kdo často spěchá. Nicméně jsou to čísla nižší než kdy v minulosti. Uvolněná pohoda zážehového motoru má něco do sebe stejně jako mechanická jednoduchost. Věřte nebo ne, benzinové modely Mazdy dokážou splnit i nastupující emisní normu Euro 6c bez výfukového filtru. Kromě nutnosti tankovat co nejkvalitnější palivo kvůli přímému vstřikování tu tedy není žádný dlouhodobý servisní strašák.

Když se na to moc nešlape, 2,5litrový motor bez turba stačí. V nabídce je i dvoulitr, ale ten už bychom do tak velkého auta nechtěli.
Autor: Ondřej Kroutil

Škoda jen, že bohémský motor je k dispozici pouze s automatem a ve dvou nejvyšších výbavách. Pak může diesel vyjít levněji už u prodejce, což celou věc obrací na ruby.

Spotřeba během testu 8,6 l/100 km

MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ

Atmosférický zážehový čtyřválec. Rozvod DOHC, 4 ventily na válec. Zdvihový objem 2488 cm3. Výkon 143 kW při 6000 min-1, točivý moment 258 Nm při 4000 min-1. Šestistupňová planetová převodovka s měničem. Pohon všech kol s mezinápravovou spojkou. Nejvyšší rychlost 195 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,2 s. Spotřeba město/ /mimo město 9,3/6,4 l/100 km. Kombinovaná spotřeba 7,4 l/100 km 

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
33 / 2018 Objednat číslo Další články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF


Přihlásit se / Zaregistrovat se
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Po přihlášení pokračujte zde!

Zapomněli jste heslo?
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851