Hyundai Kona EV Power 64 kWh Ultimate: Pokrok něco stojí | SvetMotoru.cz
Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

12. 8. 2019

Hyundai Kona EV Power 64 kWh Ultimate: Pokrok něco stojí

Hyundai Kona EV Power 64 kWh Ultimate: Pokrok něco stojí

Fotogalerie

15 fotografií

Elektrický Hyundai Kona dojede o 30 % dál než Renault Zoe a také je o 30 % dražší. Navíc ale přidává prostornější kabinu, a hlavně úsporně zvládá i jízdu po dálnici.

(více v čísle 31/19)

Hyundai Kona je už od pohledu správně ujeté auto. Jeho design míchá trochu vědeckofantastického futurismu s nějakým tím pseudoterénním drsňáctvím, vlastně by klidně mohl posloužit jako lunární modul příštího apolla. Vyšší stavbu přitom využívá tak prakticky, že v něm najde dost místa i čtyřčlenná dospělá posádka, a kufr s 361 litry patří ke slušnému průměru. Elektrická verze je ještě větší úlet. Místo přední masky zakrývá plast, který jen mírně oživuje podivné vroubkování, jako kdyby ho orazítkovali nějakou formičkou na vánoční cukroví. No… je to zajímavější než úplně bezzubý výraz tesly, ale ne o moc. Naštěstí jsme vůz dostali v netradiční tyrkysové barvě, která dělala auto zajímavé tak nějak ze všech stran. Což jde jinak velmi snadno, protože jeho proporce jsou vyvážené a promyšlená síť křivek kolem boků a zádi se jen tak neokouká.

Hyundai Kona EV Power 64 kWh Ultimate: Pokrok něco stojí
Hyundai Kona EV Power 64 kWh Ultimate: Pokrok něco stojí
Autor: Ondřej Kroutil

Stiskem zapni

Interiéru dominuje moderní vícevrstevnatě tvarovaná palubní deska a dojem útulnosti násobený hodnotnými povrchovými úpravami i precizností detailů. Pocit kvality má rozhodně blíž k německé škole než třeba ke vzdálené příbuzné, na Ameriku zaměřené Kie Niro. Světlá kůže výbavy Premium tomu dává korunu, ale do zbytku kabiny zapadá zcela přirozeně. K hlavním odlišnostem elektrické verze patří digitální přístroje a tlačítka pro jízdu vpřed a vzad. Na řazení knoflíkem jsme si museli chvíli zvykat, hlavně při parkování chybí intuitivní přepínání poslepu. Cestující vzadu pocítí ve srovnání s benzinovou verzí zvýšenou podlahu, takže sezení se skrčenýma nohama je o trochu méně komfortní, než by výška vozu naznačovala. Zadní část akumulátorů mírně zasahuje do kufru. Podlážka je pevně uchycená v rovině sklopených opěradel a objem se ze zmiňovaných 361 litrů zmenšil na 332. Na druhou stranu potěší, že do zadní části se vejde rezervní kolo, které u mnoha elektromobilů chybí.

Kabina působí díky vysokým oknům vzdušně. Povrchové úpravy i slícování snesou velmi přísná měřítka, žádnou výtku nemáme ani k ergonomii.
Kabina působí díky vysokým oknům vzdušně. Povrchové úpravy i slícování snesou velmi přísná měřítka, žádnou výtku nemáme ani k ergonomii.
Autor: Ondřej Kroutil

Kona EV se prodává ve dvou výkonových variantách. Základní má baterii na 39 kWh, tabulkový dojezd podle přísnějšího cyklu WLTP 289 km a motor s výkonem 100 kW. Testovaná silnější nabídne 64 kWh, dojezd 449 km a na přední kola proudí ještě celých 150 kW. Pohotovou dynamiku dokresluje zrychlení na stovku za 9,7, respektive 7,6 s, což zejména vynikne vedle benzinového tříválce 1.0 T-GDI, který na totéž potřebuje 12 vteřin. Pocity za volantem tomu přesně odpovídají. Rozjezd se jako u všech elektromobilů neobejde bez pocitu vystřelení na natažené gumě – v porovnání se spalovacím motorem chybí setrvačnost roztočené kliky, která by auto popohnala hned v prvním okamžiku. Už proto jsme se naučili rozjíždět klidněji. Tím spíš, že maximální točivý moment 395 Nm je už na předek hodně a svádí k bujarému protáčení kol. Jakmile vůz nabere rychlost, nemá dynamika tichého pohonu chybu. Redakční Renault Zoe s 80 kilowatty nám po městě připadá svižný, ale předjíždění za městem je už třeba plánovat. Kona vystřelí a je pryč.

Místo na rezervní kolo ale potěší, v mnoha elektromobilech už se s ním nepočítá
Místo na rezervní kolo ale potěší, v mnoha elektromobilech už se s ním nepočítá
Autor: Ondřej Kroutil

To tu ještě nebylo

Vůbec nejlepší na tom je, že při každém šlápnutí na plyn nemusíme myslet na dojezd. Samozřejmě že se s těžkou nohou zkracuje, ale on má z čeho. I při živějším stylu jízdy spotřeba jen mírně přesahuje 16 kWh/100 km a při dálničních 130 km/h vystoupá k osmnácti, což u 64kWh baterie stále znamená dojezd 350 km. Lehká noha a trocha předvídavosti stlačí spotřebu ke 14 kWh a při cíleně úsporné jízdě klesne až na 13,3. Této hodnoty jsme dosáhli při cestě z Prahy do východních Čech, kombinující dálniční „pianko“ 110 km/h s devadesátkou na silnicích první třídy. Sami jsme byli překvapeni, že původně plánovaná nabíjecí zastávka na zpáteční cestě v Pardubicích nebyla nutná – po ujetí 423 km ještě zbýval dojezd 42 km! To tu vážně ještě nebylo a s úlevou lze konstatovat, že nastupující generace elektromobilů s efektivnějším pohonem a bateriemi kolem 60 kWh běžnému životu skutečně postačí. Zejména když stejnosměrná nabíječka během hodiny nakrmí baterii na dalších 350 km.

Řazení knoflíky vypadá moderně a jednoduše, ale člověk si na ně musí chvíli zvykat
Řazení knoflíky vypadá moderně a jednoduše, ale člověk si na ně musí chvíli zvykat
Autor: Ondřej Kroutil

Otázkou zůstává cena. Testovaná vrcholná výbava Ultimate s koženým čalouněním a navigací stojí 1 279 900 Kč, levnější Future 1 104 990 Kč. Což se podle německého konfigurátoru skoro přesně rovná bájné Tesle Model 3 s dojezdem 450 km, která má navíc pohon všech kol. Srovnávat to ale přímo nelze, jelikož výroba elektromobilů je tak jako tak ztrátová a prodejní ceny určuje marketing. Že na tom Hyundai nehodlá vykrvácet, je určitě dobře. Přesto standardně kryje baterii osmiletou zárukou až do 200 000 km, zatímco o další milion dražší Audi e-tron končí na 160 000 km. Jestli je dnes nabídka nějakého elektromobilu opravdu zajímavá, je to právě Hyundai Kona.

Elektromotor i výkonná elektronika jsou velmi efektivní. Proto spotřeba závratně nestoupá ani na dálnici.
Elektromotor i výkonná elektronika jsou velmi efektivní. Proto spotřeba závratně nestoupá ani na dálnici.
Autor: Ondřej Kroutil

Spotřeba během testu 14,4 kWh/100 km

Základní údaje výrobce

MOTOR A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ Elektromotor s permanentními magnety. Výkon 100 kW, točivý moment 449 Nm. Stálý převod, pohon předních kol. Nejvyšší rychlost 167 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,6 s. Spotřeba město/mimo město neuvedena. Kapalinou chlazený akumulátor Li-Pol. Celková kapacita 67 kWh, využitelná 64 kWh. Kombinovaná spotřeba 15,4 kWh/100 km

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
31 / 2019Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851