Svět Motorů
Vstup pro předplatitele
Zapomněli jste heslo?

Nejčtenější a nejprodávanější
motoristický časopis

4. 4. 2014
Tomáš Dusil

Jak se jezdí bokem: S astrou o astru

Jak se jezdí bokem

Driftování znamená udržení vozidla v kontrolovaném smyku. Jak jsme se sami přesvědčili na okruhu v Sosnové, chce to cvik a také cit. Jinak záhy skončíte v hodinách.

(více v čísle 13/14)

Usedám do modré testovací Astry OPC na místo spolujezdce. Za volant si sedá Ladislav Novák, obchodní ředitel fi rmy Easydrift. Po nezbytném upoutání čtyřbodovými pásy vyrážíme na okruh. Následuje několik kol, kde vůz jede všelijak, jen ne rovně. Jízdu zakončuje efektní roztočení. Vše vypadá na první pohled snadno. Že zdání klame, o tom se přesvědčuji záhy, kdy si s Ladislavem vyměníme místa v autě. Při upoutání pásy dostávám instrukce. Mám si dávat pozor, aby přední kola při samovolném vychylování nenarážela o dorazy řízení. Tím samozřejmě trpí stejnoběžné klouby hnacích hřídelů. Také se mám snažit při každé ztrátě stability co nejrychleji vyšlápnout spojku, aby motor zbytečně nezhasínal. Docela to chápu a rozhodně nemám v úmyslu vozu jakkoliv ubližovat.

Už od rána lehce prší. Mokrý povrch okruhu dále snižuje už tak mizernou přilnavost zadních válců opatřených easyringy. Do první levotočivé zatáčky najíždím velice pomalu a pořád čekám, kdy se záď utrhne. A je to téměř okamžitě, už v počáteční fázi nájezdu. Pokud ihned nedáte volantem kontra, záď vás začne nekompromisně předbíhat. Udržet vůz v kontrolovaném smyku tak znamená točit volantem v opačném směru hned v počáteční fázi smyku. Zkušenější si mohou pomoci prudkým přidáním plynu. K tomu jsem se ale neodhodlal, neboť to skýtá jisté úskalí. V okamžiku, kdy přední protáčející se kola získají potřebnou trakci, vůz prudce vyrazí ve směru, který mu určuje jejich natočení. A to nemusí vždy korespondovat se směrem, který požadujete…

Návštěva autodromu proběhla v rámci soutěže v driftingu, kterou vypsal pořad Autosalon na TV Prima. Je určena pro každého, přičemž podmínkou dokonce není ani vlastnictví řidičského oprávnění. Výherce si domů odveze rychlou astru.

Hlavní náplní dne je natáčení soutěžních jízd první trojice šťastných účastníků. Před samotnou jízdou naostro absolvují kromě teorie také ukázkovou jízdu ve zmíněné tréninkové modré Astře OPC. Provázející zkušený drifter má na obličeji stylovou masku z filmu Vřískot, snad aby se soutěžící moc nebáli… Ti poté přesednou do soutěžní astry, přičemž prvních několik kol určeného okruhu se jede nanečisto. To aby si na vůz alespoň trochu zvykli a vyzkoušeli si, co stačí k uvedení vozidla do kontrolovaného smyku. Čtvrté kolo se už jede naostro. Na správné provedení driftu dohlíží zkušený promotér závodu Aleš Síla, jenž driftování hodnotí v profesionálních soutěžích CDS (Czech Drift Series). Součástí každého víkendového klání vylosovaných účastníků je také jízda v driftu některé hostující celebrity, jež je hodnocena úplně stejně jako soutěžících. Tedy dvoukolově s tím, že divácké hlasování není na rozdíl od nich časově nikterak omezeno. V době naší návštěvy to byl režisér Adrian Stojkov. Na trojici soutěžících připadá vždy jedna známá osobnost. V jednom z minulých dílů jezdil třeba Zdeněk Pohlreich či Vladko Dobrovodský. Druhý jmenovaný zajel vynikající jízdu, když si odnesl 28 bodů.

Další podrobnosti se dočtete v tištěné verzi SM 13/2014.

Vyšlo v časopisu

Svět motorů
13 / 2014Objednat čísloDalší články z čísla
Sdílej na facebooku
 

Archiv PDF

Zaregistrujte se zdarma
Vstup do archivu používá nový, uživatelsky vylepšený systém přihlášení. Pro vstup do archivu potřebujete jednotný účet platný pro všechny weby vydavatelství CZECH NEWS CENTER a.s.Pokračujte zde!
 
 

Redakce

Adresa: Komunardů 1584/42, 170 00 Praha 7
Email: svet.motoru@cncenter.cz
Telefon: 225 977 851